چمدان: داریوش اسدزاده متول اول آذر ۱۳۰۲ کرمانشاه امروز در سومین روز شهریور ۱۳۹۸ طهران را با خاطارات قدیم‌اش ترک کرد.

داریوش اسدزاده که خیلی‌ها او را با سمندون و خانه سبز می‌شناسند در ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و سال‌ها در مقام بازیگر، نویسنده و کارگردان در تئاتر تهران (نصر) فعالیت کرد.

او در دهه چهل و پنجاه در بیش از پنجاه فیلم سینمایی ایفای نقش کرد و پیش از انقلاب ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۵ پس از 10 سال اقامت در آمریکا به ایران بازگشت و در دو سریال سمندون و خانه سبز حضور داشت. فعالیت او در دهه ۱۳۹۰ متمرکز بر تألیف کتاب‌هایی دربارهٔ تاریخ تئاتر ایران و تاریخ تهران بود.

داریوش اسدزاده - داریوش اسدزاده درگذشت - داریوش اسدزاده از دنیا رفت

او درباره سابقه ئتاتر در ایران می‌گفت: من اولین کتابم را با عنوان «سیری در تاریخ تئاتر ایران» نوشتم که به بررسی تئاتر قبل از اسلام تا سال 1357 اختصاص دارد. از آنجا که تئاتر در برهه‌های مختلف، به اشکال مختلفی اجرا می‌شده است، من در کتابی که نوشتم ثابت کردم که ما قبل از اسلام هم دارای تئاتر بودهایم. البته ممکن است برخی هم با این موضوع مخالف باشند.

او که کتابی درباره لاله‌زار و طهرام قدیم هم دارد درباره لاله‌زار می‌گوید: لاله‌زار در زمان فتحعلی شاه باغی در خارج از شهر بود که خود فتحعلی شاه گاهی می‌آمد و در آن‌جا گردش می‌کرد. علت آن‌که به این باغ لاله‌زار می‌گفتند هم روییدن گل لاله‌ در آن بود. بعدها ناصرالدین شاه این باغ را به قیمت هزار تومان فروخت و در زمان رضا شاه هم به شکل دیگری درآمد. این باغ محل زندگی خیلی از سیاست‌مدارهای معروف چون مخبرالدوله، علی‌اصغر اتابک، قائم مقام فراهانی و... بوده است ...

این بازیگر پیشکسوت همیشه می‌گفت: ناصرالدین آرزویش بود ۱۰۰ ساله شود اما به آرزویش نرسید امیدوارم من به آرزویم برسم و به قرن برسم.

صدای او را درباره ماجرای ازدواج با نوه احمدشاه را در زیر بشنوید.

[audio mp3="https://www.chamedanmag.com/oldwp/2019/08/IMG_0864.mp3"][/audio]
کد خبر 241587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =