چمدان: فریدون نهرینی در پنجاه و هشتمین جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور که با حضور معاونان وزرا و مدیران کل حقوقی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با تاکید بر شناسایی اموال غیرمنقول دولت افزود: نفایس ملی کشور تابع دیرینگی و قدمت هستند یا اساساً ممکن است نو باشند و به خاطر انحصاری بودن در شمار اموال غیرمنقول دولت قرار ‌گیرند.

وی ادامه داد: قانون اساسی این اموال را به چند دسته تقسیم کرده است همچنین در قانون محاسبات عمومی کشور چهار دسته اموال استثنا شده‌اند.

نهرینی اضافه کرد: بر اساس این قانون دولت حق فروش بناهای تاریخی را ندارد؛ این اموال غیرمنقول در شمار نفایس ملی و از نوع منحصر به فرد هستند و حتی مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند انتقال دهد. به هیچ وجه هیچ مرجعی حق انتقال آنها را ندارد اما مهمتر از همه این است که باید توسط دستگاه‌های اجرایی شناسایی شوند.

معاون امور حقوقی دولت درباره بناهای تاریخی گفت: طبق قانون اساسی ابنیه تاریخی دیگر فقط با مصوبه مجلس شورای اسلامی قابل انتقال و تعیین تکلیف هستند.

وی یادآور شد: همه این اموال تحت اختیار قوه اداره و جزو اموال عمومی محسوب می‌شوند. هیئت وزیران برای انتقال این اموال می‌تواند درخواست بدهد اما باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

[related-post id="211972"]

برخی از وزارتخانه‌ها برای ثبت اموال غیرمنقول میراثی همکاری نمی‌کنند


محمد رضا کارگر مدیر کل موزه‌ها و اموال غیرمنقول سازمان میراث فرهنگی در واکنش به سخنان  فریدون نهرینی معاون امور حقوقی دولت گفت: برخی از وزارتخانه‌ها برای ثبت اموال غیرمنقول میراثی همکاری نمی‌کنند. تعهد شناسایی، ثبت و نظارت آثار تاریخی و فرهنگی که در فهرست اموال نهادها و وزارتخانه‌های دولتی قرار دارد، در اختیار سازمان میراث است بنابراین در اجرای این تعهد وزارتخانه‌ها باید همکاری داشته باشند که این اتفاق نمی‌افتد.

وی اضافه کرد: بخش کمی از وزاتخانه‌ها و نهادهای دولتی در این خصوص همکاری می‌کنند و بیشتر نهادها همکاری نمی‌کنند. البته سازمان میراث فرهنگی قصد تصرف و تغییر آثار غیرمنقول را ندارد و تنها آئین نامه‌ها و نحوه نگهداری اموال را در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌دهد و بر نگهداری صحیح آن نظارت دارد.

وی از نهادها و وزارتخانه ها در خواست کرد در این خصوص با میراث فرهنگی، همکاری‌های لازم را داشته باشند.
کد خبر 241516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =