چمدان: هتل آسمان شیراز در نزدیکی ارگ کریمخانی و مخدوش شدن حریم منظری این اثر مهم تاریخی به سال‌ها قبل بر می‌گردد اما در تمام این سال‌ها گویا قدرت مالک این هتل و لابی‌هایش بر مدیریت شهری و میراثی چربیده است.

ابتدا گفته می‌شد که این هتل قرار است در ۱۴ طبقه ساخته شود اما بعد مشخص شد که این هتل مجوز ساخت ۱۸ طبقه از شهرداری را دارد که موجب اعتراض سازمان میراث فرهنگی شد و شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۴ نیز دستور به تخریب ۴ طبقه از آن را داد.

در همان سال یک طبقه از هتل آسمان تخریب شد اما سه طبقه دیگر بر جای خود ماند و مالکان در مراجع قضایی مجوزهای لازم را دریافت کردند در حالی که مساله آن به عنوان یک عامل مخدوش کننده حریم منظری همچنان بر جای ماند و مسولان میراث فرهنگی نتوانستند در این زمینه راه به جایی ببرند.

بی‌شک حفظ آثار تاریخی در کشوری مانند ایران که از پیشنیه بسیاری برخوردار است، برای حفظ هویت، حفظ دستاوردهای علمی و هنری در طی هزاران سال، حافظه تاریخی، نگهداری از کالبد فیزیکی که وقایع تاریخی در آن رخ داده و … بسیار مهم است و این حفظ اثر تنها مرتبط با خود آن اثر نیست بلکه باید حریم آن نیز حفظ شود.

در درجه بعدی نیز رعایت نکردن این ضوابط که نهادهای بین‌المللی به عنوان یک استاندارد برای حفظ میراث فرهنگی تعیین کرده‌اند از ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو جلوگیری می‌کند.

این درحالی است که مجموعه زندیه در شیراز مجموعه بسیار مهمی است که می تواند در فهرست آثار جهانی جای بگیرد و محروم شدن این اثر از این موقعیت تنها به خاطر ۳ طبقه اضافی از هتل آسمان شبیه به یک فاجعه است.

این هتل در ماه گذشته دچار حریق شدیدی شد به طوری که خیابان‌های اطراف آن را خالی از سکنه کردند تا خطر سقوط آسمان، جان شهروندی را به خطر نیندازد. پس از آتش سوزی نیز مقرر شد کارشناسان درباره ادامه فعالیت این هتل در حال ساخت نظر نهایی خود را اعلام کنند.

قاسم پاک‌نِژاد مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری فارس در جدیدترین واکنش با اشاره به وضعیت خیابانی که هتل آسمان در آن قرار دارد و قرار گرفتن این هتل در حریم میراث تاریخی دوره زندیه گفت: نقش پدافند غیرعامل در زمینه ساخت این هتل نادیده گرفته شده است.

وی افزود: در مورد هتل در حال ساخت آسمان شیراز، اداره‌ کل پدافند غیر عامل و اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری فارس اظهارنظری نکردند و از نظام مهندسی ساختمان درخواست کردیم تا پایداری این ساختمان را بررسی کنند که براساس نتیجه اعلام شده از سوی آنان امکان مقاوم سازی ساختمان وجود دارد.

وی ادامه داد: در خصوص تخریب ۲ طبقه فوقانی ساختمان در حال احداث هتل آسمان شیراز به دلیل تاثیرگذاری بر حریم محور زندیه نیز باید کارگروه تخصصی مربوط در اداره‌کل پدافند غیرعامل استانداری بررسی‌های لازم را انجام دهد که قطعا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این زمینه بررسی‌های خود را انجام داده است و می‌تواند اظهار نظر کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری فارس گفت: وقتی به حافظیه نگاه می‌کنیم می‌گویند حریمی تحت عنوان حریم کمربند فرهنگی دارد یعنی قداست آن مجموعه باید حفظ شود و ساخت و سازهایی که می‌خواهد در اطراف آن انجام شود باید ارتفاع مشخص شده‌ای داشته باشند، این مساله در مورد سایر میراث فرهنگی نیز باید لحاظ شود.

پاک‌نژاد افزود: ای کاش هتل آسمان شیراز از قبل ساخته نمی‌شد، چون اگر ساخته نشده بود خیلی راحت امکان جلوگیری از ادامه کار وجود داشت اما در حال حاضر کار مشکل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از کارگروه‌های مهم اداره‌کل پدافند غیرعامل استانداری فارس، کارگروه خدمات پشتیبانی شهری است که شهرداری شیراز دبیری این کارگروه را برعهده دارد و با نظارت این کارگروه الزامات پدافند غیرعامل در حوزه ساخت و سازهای شهری مدنظر قرار می‌گیرد.

[related-post id="195708"]

[related-post id="238355"]
کد خبر 241007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =