۸ عامل ترک وطن ؛ چند نفر سال گذشته از ایران مهاجرت کردند؟ | تغییر روندهای مهاجرت و سفرهای بی‌بازگشت ایرانی‌ها

چمدان: محمود مشفق استاد دانشگاه علامه طباطبایی و سید رضا صالحی امیری سال گذشته به آمارهایی درباره مهاجرت ایرانی‌ها اشاره کرده و علت این سفرهای بدون بازگشت و همچنین ترکیب سنی و جنسی مهاجران را مورد بررسی قرار داده بودند.

چکیده این اظهارات را می‌توانید در جدول زیر ببینید:










































کارشناس مهمترین اظهارات
سید رضا صالحی امیری * مسئله؛ «امید به آینده» است. حجم مهاجرت، فروش اموال، تبدیل آن‌ها و فرار از کشور پیام خطرناکی دارد مبنی بر اینکه مردم آینده روشنی در مقابل خودشان نمی‌بینند
محمود مشفق استاد دانشگاه علامه طباطبایی * براساس جدیدترین تغییراتی که در آمارهای سال ۲۰۱۷ سازمان ملل صورت گرفته است، در سال ۲۰۰۰ میلادی، دو میلیون و ۸۰۳ هزار مهاجر ایرانی در خارج از کشور برآورد شده است که در سال ۲۰۱۷ این آمار دو میلیون و ۶۹۹ هزار نفر مهاجر ایرانی را برآورد کرده است
*  در سال ۲۰۱۷، تغییر قابل ملاحظه‌ای در مورد توزیع جنسیتی مهاجران دیده می‌شود و درصد زنان در حجم مهاجرت ایرانیان از ۴۱ به ۴۷ درصد رسیده است
*  ۱۰ کشور اول مقصد ایرانیان به ترتیب آمریکا، قطر، کانادا، کویت، آلمان، فلسطین، انگلیس، سوئد، امارات متحده عربی و بحرین تشکل می‌دهند
* برآورد مهاجران ایرانی در حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد ۸۰۰ هزار ایرانی به امارات و ۱۴۰ هزار نفر به کویت مهاجرت کرده‌اند
* هرم سنی جمعیت مهاجران ایرانی خارج از کشور در سال ۲۰۱۷ به طرف سالمندان پیش رفته است
* از سال ۲۰۱۵ به بعد، سهم زنان مهاجر نسبت به مردان مهاجر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. مردان ۱٫۵ برابر زنان در مهاجرت‌ها بودند اما به تدریج به ۱۳۲ مرد در مقابل ۱۰۰ زن رسید. از سال ۲۰۱۵ به بعد، ۸۸ مرد در مقابل ۱۰۰ زن در حوزه مهاجرت داریم.
* از سال ۲۱۵ نسبت جنسی به نفع زنان کاهش یافته که به زنانه شدن مهاجرت خارجی اشاره دارد
* ۷۲ درصد ایرانیان در خارج از کشور دارای تحصیلات بالایی هستند. به عنوان مثال در مقطع ابتدایی و کمتر ۷٫۶ درصد، در مقطع راهنمایی ۴٫۶ درصد، در مقطع متوسطه ۱۵ درصد و در تحصیلات دانشگاهی ۷۲ درصد دارای تحصیلات هستند
* ۶۱ درصد از مهاجران ایرانی دارای مشاغل تخصصی‌اند، ۲۷٫۵ درصد در فروشندگی فعال هستند، ۱۱ درصد کارگر و یک درصد کارگر ساده داریم
بین چهار تا پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند

[related-post id="237915"]

[related-post id="229997"]

جدیدترین آمارها و دلایل مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور


ایسنا نوشت: نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد که هشت عامل موجب ترک وطن و مهاجرت افراد در سال گذشته شده که بیشترین و مهم‌ترین دلیل آن پیروی از خانوار بوده است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بررسی مطالعات خود به علل مهاجرت جمعیت شاغل و جمعیت بیکار کشور پرداخته و عوامل متعددی را در این زمینه تاثیرگذار دانسته است. جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته ۷۱۱ هزار و ۱۵۴ نفر بوده که ۵۸۸ هزار و ۳۱۲ نفر در نقاط شهری و ۱۲۲ هزار و ۸۴۱ نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین دلیل مهاجرت افراد طی سال گذشته پیروی از خانوار بوده به نحوی که علت مهاجرت ۵۲.۸ درصد مهاجرت کنندگان به همین دلیل بوده است اما علل دیگری هم در این زمینه اثرگذار بوده است و جستجوی کار با سهم ۱۰ درصد و جستجوی کار بهتر با سهم ۶.۵ درصد به ترتیب بیشترین عامل مهاجرت افراد را به خود اختصاص داده است.

این گزارش همچنین بیشترین علت مهاجرت افراد در نقاط شهری را پیروی از خانوار با ۵۳.۹ درصد، جستجوی کار با ۱۰.۱ درصد و جستجوی کار بهتر با ۶.۴ درصد عنوان می‌کند.

در نقاط روستایی هم بیشترین دلیل مهاجرت پیروی از خانوار بوده است؛ به نحوی که ۴۷.۸ درصد افراد با این توجیه از محل سکونت خود در روستا مهاجرت کرده‌اند اما دومین عاملی که موجب ترک روستا شده پایان خدمت وظیفه بوده به طوری که ۱۳.۵ درصد مهاجرت کنندگان به دلیل پایان خدمت وظیفه مهاجرت کرده‌اند و جستجوی کار با سهم ۹.۱ درصدی سومین عامل تاثیرگذار بوده است.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که ۳۰۲ هزار و ۸۱۷ نفر از جمعیت مهاجر در سال گذشته به لحاظ اقتصادی فعال بوده‌اند که از این تعداد، بیش از ۲۳۴ هزار نفر را شاغلین و ۶۸ هزار و ۷۵۳ نفر را بیکاران تشکیل می‌دهند.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار همچنین در گزارش خود بیشترین علت مهاجرت جمعیت شاغل در سال ۱۳۹۷ را به ترتیب «جستجوی کار»، «پیروی از خانوار» و «جستجوی کار بهتر» و کمترین علت مهاجرت این قشر را «پایان تحصیل»، «تحصیل» و  «انجام خدمت وظیفه» عنوان کرده است.

اما در مورد جمعیت بیکار بیشترین علت مهاجرت در سال ۱۳۹۷ «پایان خدمت وظیفه»، «پیروی از خانوار» و «جستجوی کار» و کمترین علت مهاجرت این قشر «انتقال شغلی»، «انجام خدمت وظیفه» و «تحصیل» بوده است.

مهاجرت ایرانی ها

[related-post id="234174"]

[related-post id="219341"]

۱۶ درصد مهاجرت‌ها به خاطر کار یا کار بهتر


ایلنا نیز نوشت: مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزار تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش جدیدی با عنوان «نقش کار بر مهاجرت جمعیت» منتشر کرده است.

در این گزارش عنوان شده است که در سال ۹۷، ۱۰ درصد ۷۱۱ هزار و ۱۵۴ نفری که مهاجرت کرده‌‌اند در جست‌و‌جوی کار بوده و ۶.۵ درصد آنها دنبال کار بهتر مهاجرت را انتخاب کرده‌اند.

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که ۳۰۲ هزار و ۸۱۷ نفر از جمعیت مهاجر در سال گذشته به لحاظ اقتصادی فعال بوده‌اند که از این تعداد، بیش از ۲۳۴ هزار نفر را شاغلان و ۶۸ هزار و ۷۵۳ نفر را بیکاران تشکیل می‌دهند.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار همچنین در گزارش خود بیشترین علت مهاجرت جمعیت شاغل در سال ۱۳۹۷ را به ترتیب جست‌و‌جوی کار، پیروی از خانوار و جست‌و‌جوی کار بهتر و کمترین علت مهاجرت این قشر را پایان تحصیل، تحصیل و انجام خدمت وظیفه عنوان کرده است.

اما در مورد جمعیت بیکار بیشترین علت مهاجرت در سال ۱۳۹۷ پایان خدمت وظیفه، پیروی از خانوار و جست‌و‌جوی کار و کمترین علت مهاجرت این قشر انتقال شغلی، انجام خدمت وظیفه و تحصیل بوده است.

[related-post id="216757"]

[related-post id="201308"]

[related-post id="236175"]
کد خبر 240886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =