پایان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری | چه کسی اولین وزیر میراث فرهنگی و گردشگری می‌شود؟

چمدان: حسن روحانی رئیس جمهوری قانون تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برای اجرا ابلاغ کرد و مونسان را سرپرست وزارتخانه جدید کرد. اقدامی که نشان می‌دهد سیاست مخالفت دولت در برابر زیر بار این قانون نرفتن که با اظهار نظرهای علی ربیعی سخنگوی دولت و امیری معاون پارلمانی دولت اعلام شده بود تغییر کرده است.

دولت حسن روحانی که از ابتدا کوشیده با اظهار نظرهای علنی و اقدام عملی مانع شکل گیری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شود و سازمان میراث فرهنگی را به عنوان معاونت ریاست جمهوری حفظ کند با مقاومت نمایندگان مجلس روبرو شد و طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس بالاخره به تصویب رسید و با وجود زمزمه‌هایی مبنی برای ابلاغ نشدن آن توسط حسن روحانی و کشاندن این قانون به هیات عالی رفع اختلاف قوا اما حسن روحانی که خود تاکنون موضع گیری علنی درباره این وزارتخانه جدید نداشته، اجرای آن را ابلاغ کرد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز که در دو هفته گذشته پس از تایید این طرح در شورای نگهبان سکوت کرده بود حالا با شفاف شدن موضع دولت، سیاست خود را به تلاش برای حفظ مونسان در صندلی مدیریت این مجموعه پس از تغییر آن به وزارتخانه آغاز کرده است.

علی اصغر مونسان آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که حالا با حکم رئیس جمهوری سرپرست این وزارتخانه است پس از مشخص شدن تصمیم دولت برای تشکیل این وزارتخانه در کمیسیون اصل 90 مجلس حضور پیدا کرد.

او که بارها مورد انتقاد نمایندگان مجلس بوده حالا امیدوار به کسب حمایت بخشی از نمایندگان است. همچین زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که بخشی از نمایندگان به دلیل اجرای قانون تشکیل این وزارتخانه قرار است به وزیر پیشنهادی دولت سخت نگیرند. از سوی دیگر دولت حسن روحانی ثابت کرده که در انتصاب‌های اینچنینی بیشتر نگاه سیاسی دارد و فردی را از حلقه مدیران نزدیک خود انتخاب می‌کند.

علی اصغر مونسان یکی از مدیران نزدیک به حسن روحانی است و بر همین اساس به نظر می‌رسد گزینه نهایی برای وزارت میراث فرهنگی نیز او باشد. ضمن اینکه علی ربیعی سخنگوی دولت به تازگی مونسان را فردی شایسته معرفی کرده است.

مونسان نیز پس از وقفه‌ای یک هفته‌ای دوباره سفرهای استانی خود را دوباره آغاز کرده و احتمال داده می‌شود در هفته‌های آینده بر تعداد آنها افزوده شود تا در جلسه رای اعتماد احتمالی مجلس با دست پر از حوزه‌های نمایندگان مجلس حاضر شود.

همزمان بخش اطلاع رسانی این سازمان که پیش از این یکبار در دوره مسعود سلطانی‌فر با بودجه عمومی کشور تبدیل به ستاد تبلیغاتی سلطانی‌فر برای وزارت ورزش شده بود، این بار نیز آرام آرام به سمت تبلیغاتی شدن می‌رود.

علیاصغر مونسان که حالا بیش از یکسال است با خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشست خبری نداشته و اتکایش به آمارهای داخل سازمانی است که راستی آزمایی آنها ممکن نیست، در صورت معرفی شدن به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید پاسخگوی نمایندگان مردم درباره دو سال مدیریت خود در این سازمان نیز باشد.

واکنش معاون پارلمانی رئیس جمهور به سئوالی درباره گزینه نهایی رئیس جمهور برای وزارت میراث فرهنگی را در ویدئوی زیر ببینید:

 
کد خبر 240861

برچسب‌ها