چمدان: در زمانی که دوربین در میانه قرن 19 میلادی از اروپا به به دیگر نقاط دنیا آمد، عکاسی به یک رسانه قوی برای جمع آوری و انتشار اطلاعات از سراسر جهان تبدیل شد و باعث شد تصاویر قابل توجهی از سراسر جهان برای ما باقی بماند.

اکنون در موزه لوور دبی 250 فریم از قدیمی‌ترین عکس‌ها از خاورمیانه، آسیا، آفریقا و امریکا جمع‌آوری شده است. قدیمی‌ترین عکس این مجموعه متعلق به 177 سال پیش است.

خبرگزاری CNN  در گزارشی داستان 10 فریم از این عکس‌های قدیمی را روایت کرده‌است.

منظره مسجد الحرام و مکه در سال 1881



محمدصدیق بی عکاس این عکس که مهندس و پژوهشگر همراه ارتش مصر بوده، اعتقاد داشته که یکی از اولین عکس‌ها را از کعبه گرفته است. در این عکس علاوه بر مسجد بافت معماری اطراف مسجد هم دیده‌ می‌شود.

 

کروکودیل مرده در قایق بر روی رود نیل در مصر 1852



این عکس را ارنست برک عکاس انگلیسی-آلمانی گرفته و این عکس متعلق به مجموعه عکس‌هایی است که او در سفر خودش به مدیترانه، شمال آفریقا و خاورمیانه  مستند کرده‌است.

خیابان کانتون در چین 1890-1870



این خیابان اکنون گوانگجو نام دارد. این عکس را لی افونگ یکی از مهم‌ترین عکاسان فیگور در تاریخ چین گرفته‌ که اولین استودیوی عکس پرتره را در هنگ‌کنگ باز کرده‌ است. این عکس به دلیل اینکه عمودی است بسیار ویژه است و به نظر یک عکس مدرن می‌آید که انگار در قرن 20 گرفته‌شده‌ است.

پرتره سر پراتاب سینگ و همراهانش در هند، 1882



این پرتره همانند بسیاری دیگر از عکس‌های آن دوره با استفاده از فرایند «چاپ آلبوم» بر روی کاغذ چاپ شده است. در این تکنیک از سفیده تخم مرغ برای ظهور عکس روی کاغذ استفاده می‌شده است. برخلاف اغلب عکس‌های قرن 19 هند این عکس را یک عکاس بومی، لالا دین دایال گرفته‌ است. این عکس مرد قدرتمند و ثروتمندی در هند را نشان می‌دهد.

پرتره امیر عبدالقادر در پاریس 1865



این عکس را مردم شناس فرانسوی ژاکوب فیلیپ پوته گرفته است. عبدالقادر یکی از شخصیت‌های مبارز الجزایر در برابر استعمار فرانسه، فیلسوف و نظریه‌پرداز بود که به عکاسی علاقه داشت و به همین خاطر چند پرتره از او به جای مانده است. عبدالقادر در مورد عکاسی هم مقاله نوشته‌است.

رشته کوه آند، احتمالا در پرو یا بولیوی 1849



این عکس را عکاس امریکایی، روبرت اچ. ونس گرفته‌ است او یکی از اولین کسانی است که در امریکا و شیلی گالری عکس برپا کرده‌ است. این عکس یکی از اولین عکس‌های شناخته شده از امریکای جنوبی است. این عکس به خاطر استفده از روش داگرئوتایپ هم بسیار اهمیت دارد. این روش نخستین روش موفق در ثبت عکس‌های دائمی و استفاده تجاری از عکاسی است که در آن از نقره استفاده شده است.

مجموعه معبدهای پرامبانان در اندونزی 1889-90



اگر به این عکس از نزدیک نگاه کنید عکاس سیبیلوی آن، کسین سفس را در ورودی معبد هندوها می‌بینید، این عکس با تکنیک کلودیون گرفته شده‌ است و یکی از اولین سلفی‌ها به حساب می‌آید.

همسر مهاراجه و ندیمه‌هایش در نپال 1885-94



این عکس در استودیو عکاسی جانسون و تئودور هافمن گرفته‌شده‌ است. این عکس به نظر نمی‌آید که جنبه تبلیغاتی داشته باشد و احتمالا یک عکس اداری و رسمی به حساب می‌آمده‌ است.

پرتره زن جوان، اتیوپی 1885-1888



کاوشگر فرانسوی جولز بورلی در سفر خود به اتیوپی از اقوام مختلف عکس‌برداری کرده‌ است. این عکس البته شبیه دیگر عکس‌های مردم نگارانه او نیست و نوعی صمیمت میان عکاس و سوژه در آن به چشم می‌خورد.

منظره پانوراما از بندر کب در ژاپن 74-1870



این عکس یکی از اولین تصاویر پس از خارج شدن ژاپن از انزواست و شهری در آستانه تغییرات را نشان می‌دهد.
کد خبر 240758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =