چمدان : ایرنا بوکووا دبیرکل یونسکو در پیامی که به‌مناسبت روز بین‌المللی نوروز منتشر شد نوشت: «در زمانه‌ای که در آن افراط‌گرایی جابرانه در تلاش است تفاوت‌ها و آزادی‌ها را نابود کند، نوروز یادآور قدرت فرهنگ و میراثی است که جوامع پایدار و جهنده را می‌سازد.»

روز بین‌المللی نوروز، روزی است که مجمع عمومی ملل‌متحد به پیشنهاد آذربایجان در مصوب A/RES/64/253 سال 2010 آن را به‌رسمیت شناخت. نوروز جشنی است که از 3 هزار پیش در بخش وسیعی از منطقه ارواسیا برگزار می‌شود و امروزه در 17 کشور ایران، عراق، هند، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی، ترکیه، ترکمنستان، سوریه، گرجستان، پاکستان و جمهوری سابق یوگوسلاو مقدونیه به‌ عنوان مراسم آیینی‌ سنتی مهمی در اولین روز بهار بین روزهای 20 و 21 مارس در لحظه ورود خورشید به برج حمل همزمان با اعتدال بهاری جشن گرفته می‌شود. در کانادا هم 21 مارس به‌عنوان روز نوروز به رسمیت شناخته شده است.

حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان نوروز را جشن می‌گیرند و به‌همین دلیل سال 2009، این جشن به پیشنهاد ازبکستان وارد فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو شد.



نوروز در آمریکا

امسال صدها هنرمند ایرانی‌ آمریکایی روز یکشنبه 18 مارس 2018 از ساعت 10 تا 18 در مرکز زاویه تایسونز در مک‌لین ایالت ویرجینا گرد هم آمدند و نوروز را جشن گرفتند. در این گردهمایی 18 فروشنده با عرضه غذاهای سنتی، جواهر، هنرهای دستی، کتاب و سایر محصولات سنتی حضور داشتند. علاوه‌بر ویرجینیا در هیستون در تگزاس، لس‌آنجلس در کالیفرنیا، نیویورک در ایالت نیویورک، شیکاگو در ایلینویز هم نوروز برگزار می‌شود. اما علاوه‌بر ایرانی‌آمریکایی‌ها، افغان‌ها و تاجیک‌های ساکن ایالات‌متحده هم این نوروز را جشن می‌گیرند.

به‌اعتقاد ولادیمیر فدورنکو رئیس انجمن فرهنگی تاجیک‌آمریکایی‌ها، نوروز در آمریکا موقعیتی برای به‌نمایش گذاشتن جامعه تاجیک‌ها و به‌ اشتراک‌گذاشتن فرهنگ تاجیکستان است.

شهلا احمدی رئیس انجمن زنان افغان‌آمریکایی هم می‌گوید: «افغان‌ها با چیدن سفره هفت‌سین آیینی رایج را اجرا می‌کنند. ما هفت میوه خشک را یک‌هفته قبل‌از نوروز در آب خیس می‌کنیم و برنج سفید و اسفناج می‌پزیم.»

[caption id="attachment_24048" align="aligncenter" width="720"] خانواده اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا پای سفره هفت‌سین در یکی از جشن‌های نوروز در کاخ سفید[/caption]

 

[caption id="attachment_24046" align="aligncenter" width="960"] سخنرانی میشل اوباما بانوی اول سابق آمریکا به‌مناسبت یکی از جشن‌های نوروز در کاخ سفید[/caption]

نوروز در انگلستان

در انگلستان هم خانواده‌های ایرانی و سایر کشورهای همه‌ساله نوروز را در انگلستان برگزار می‌کنند. آن‌ها در خانه‌هایشان سفره هفت‌سین می‌اندازند هرچند پیداکردن بعضی از مواد این سفره در سوپرمارکت‌های انگلستان بسیار سخت است و به‌همین‌علت برای خریدن این مواد به فروشگاه‌های ایرانی می‌روند یا از خانواده‌هایشان در ایران می‌خواهند که این مواد را برایشان پست کنند. بعضی وقت‌ها در روزهای نوروز، رویدادهایی برای ترویج فرهنگ ایران در لندن و سایر شهرهای انگلیستان برگزار می‌شود که از آن‌جمله می‌توان به اجرای کنسرت‌ها، نمایش فیلم و نمایشگاه‌های نقاشی و عکس اشاره کرد.

دنی وایت‌هد مدیر بخش ایران شورای بریتانیا می‌گوید: «نوروز جشن فرهنگی بین‌المللی بزرگی است که به‌ویژه در انگلستان هم در راه به‌رسمیت‌ شناخته‌شدن است.»

شورای بریتانیا با برگزاری نمایشگاه‌ها، مناظرات، نمایش‌ها، کارگاه‌ها و سمینارهایی در فصل فرهنگی ایران که همه‌ساله در نوروز برگزار می‌شود در تلاش است تا میراث فرهنگی ایران و خلاقیت چابک معاصر کشورمان را کاوش کند و به مردم این کشور فرصت دهد تعریف جدیدی از ایران را درک کند.

نوروز 1396 هم نخست‌وزیر انگلیس ترزا می هم به‌مناسبت این جشن در گفت: «گرم‌ترین آرزوهایم را برای تمام کسانی که جشن را در بریتانیا، ایران و اقصی‌نقاط دنیا جشن می‌گیرند می‌فرستم. در این لحظه سال، خانواده‌ها و دوستان گرد هم جمع‌ می‌شوند تا سال نو و آغاز بهار را جشن بگیرند. تقدیم به تمام کسانی که نوروز را در انگلستان جشن می‌گیرند. سال نوی شاد و سرشار از سلامت و آرامش را برایتان آرزومندم.»

می در ادامه به فارسی گفت: «هر روزتان نوروز، نورزتان پیروز.»

[caption id="attachment_24045" align="aligncenter" width="560"] ماموریت افغانستان در ملل‌متحد به‌مناسبت نوروز[/caption]

 

نوروز در زبان‌های مختلف

کد خبر 24042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =