چمدان: کارشناسان طرح‌های ابتدایی فرشته و مسیح نوزاد را در زیر سطح نقاشی بانوی صخره‌ها پیدا کرده‌اند. این طراحی‌ها با نقاشی نهایی که در گالری ملی لندن است، تفاوت چشمگیری دارند. طراحی‌های پنهان با استفاده از نقشه‌های فلورسانس پرتو ایکس و تصویربرداری با اشعه مادون قرمز و تصویربرداری فراطیفی کشف شده‌اند.



بی‌بی‌سی‌ نوشته است: در تحقیقات و بررسی‌هایی که در سال ۲۰۰۵ روی این نقاشی انجام شده بود، تغییر حالت و پیکره باکره مشخص شد. اما برای پیکره‌های دیگر این نقاشی تنها نشانه‌های کوچکی از تغییر مشاهده شد.

لری کیت رئیس بخش مرمت گالری ملی معتقد است این اکتشافات بینش جدیدی از نحوه تفکر داوینچی در اختیار ما می‌گذارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در طرح اولیه، فرشته و مسیح نوزاد بالاتر قرار داشته‌اند و صورت فرشته رو به پایین بوده است. مشخص نیست که چرا لئوناردو ترکیب‌بندی اولیه خود را کنار گذاشته است.



ماریکا اسپرینگ رئیس بخش علوم گالری می‌گوید: در اولین دور تحقیقات (در سال ۲۰۰۵)، پیکره باکره بسیار واضح بود. این بار فرشته و مسیح نوزاد را که قبلا نمی‌دیدیم توانستیم به وضوح ببینیم. در آن زمان تنها خطوطی مبهم دیده می‌شد.

نقاشی بانوی صخره‌ها را در سال ۱۴۸۳ برای تزیین محراب یک کلیسا در میلان به لئوناردو سفارش دادند. نسخه متفاوتی از این نقاشی در موزه لوور پاریس است. هر دو نسخه در نمایشگاهی در سال ۲۰۱۱ در کنار هم به نمایش درآمدند.



[related-post id="221437"]

[related-post id="201710"]
کد خبر 240388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =