پدر طبیعت در گلستان آرام گرفت | وصعیت بابا بسکی و حرف‌های دخترش در آخرین دیدار | بر مزارم سنگ نگذارید ...

چمدان: غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی در بهمن ۱۳۱۰ در سبزوار متولد شد. او پس از پایان رساندن تحصیلات متوسطه در دبیرستان اسرار حاج ملا هادی سبزواری در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۵ با درجه تخصص جراحی زنان فارغ‌التحصیل شد.

این پزشک هوادار محیط زیست در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در شهرگنبد کاووس تأسیس کرد و پس از آن در ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و به زندگی در جنگل گلستان رو آورد. او تبدیل به یک گیاه‌خوار مطلق شد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و ترویج گیاه‌خواری کرد.

بسکی در سال ۱۳۴۹ به نوعی بیماری مبتلا می‌شود که تصور می‌کند سرطان معده است اما چنین نبود. او می‌گفت میل غذا و افراط در گوشت خوردن او را به چنین مشکلی دچار کرده است. او پس از بهبودی، زندگی‌اش را وقف طبیعت می‌کند. بسکی به تأثیر شفابخش گیاهان دارویی اعتقاد داشت.

او در چند دهه اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داد که راه اندازی بنیاد جهانی دکتر بسکی با عنوان مکتب حرمت حیات با هدف حفظ محیط زیست از آن جمله است.

تاسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تاسیس مدرسه تیزهوشان و خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف ۶ باب منزل مسکونی در مشهد از دیگر فعالیت‌های این پزشک طرفدار طبیعت است.

بسکی از ۶ سال پیش به دلیل سکته مغزی ابتدا در بیمارستان و سپس در منزل بستری و تحت مراقب بود اما از ۱۶ آبان پارسال به دلیل مشکلات تنفسی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بسکی در گنبدکاووس منتقل شد.

[related-post id="240038"]

مراسم تشییع پیکر دکتر بسکی بعدازظهر جمعه 25 مرداد ماه از مقابل بیمارستان بسکی شهر گنبدکاووس تا بلوار دانشجو انجام شد و سپس به محل دفن وی در روستای تنگراه منتقل شد. متاسفانه در این مراسم خبری از مقامات کشوری خصوصا مدیران محیط زیست نبود و تنها استاندار گلستان در آیین تشییع پدر طبیعت حاضر شده بود.

دوستداران پدر طبیعت با عزیمت به روستای تنگراه به فاصله بیش از ۶۰ کیلومتری گنبدکاووس، او را در خانه ابدی‌اش به خاک سپردند.

دختر بابا بسکی در این مراسم گفت: پدرم از سال‌ها قبل به فکر محیط زیست بود و دغدغه حفظ و نگهداری آن را داشت از همین رو فعالیت ایشان در این مسیر برنامه‌ریزی شد و حفاظت از منابع خدادادی و محیط زیست بزرگترین میراث دکتر بسکی برای ایران و جهان است.

او ادامه داد: پدر معتقد بود که به ازای تولد هر فرزند باید درخت و یا نهالی کاشته شود تا تعادل بین زندگی انسان‌ها و طبیعت حفظ شود. امروز علاقمندان به طبیعت برای آرامش روح دکتر بسکی در طبیعت و جنگل‌های اطراف نهال و یا درخت غرس کردند تا در سال‌های آینده شاهد احیا طبیعت برای نسل آینده باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به وصیت دکتر بسکی هزینه مراسمات ختم وی صرف امور خیریه می‌شود افزود: مطالبه‌گری و نگرانی دکتر بسکی باید به صورت یک الگو برای نسل‌های دیگر باقی بماند و همه ما به عنوان وارثان این طبیعت، امانتداران خوبی باشیم و در مقابل بداخلاقی‌هایی که در این مسیر اتفاق می‌افتد، فریاد اعتراض برای بقای بشریت باشیم.

[related-post id="239961"]

خلیل فرشباف داماد دکتر بسکی نیز در این مراسم گفت: دکتر بسکی همواره در زندگی آمادگی برای مرگ داشتند و مرگ را زندگی دوباره می‌دانستند. طبق وصیت وی پیکر دکتر بسکی در منزل موقوفه واقع در روستای «تنگراه» از توابع شهرستان گالیکش دفن می‌شود. وی وصیت کردند که بر مزار وی سنگ کار نشود تا از روییدن سبزه بر سر قبرش محروم نشود و ما به احترام وی به وصیت دکتر عمل می‌کنیم.
کد خبر 240256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =