واکنش حجت نظری به توجیه آتش نشانی درباره میدان تاریخی حسن آباد |  بخش قابل توجهی از شمال غربی میدان تخریب شد

چمدان: آتش سوزی میدان تاریخی حسن آباد در 27 تیر ماه باعث تخریب بخشی از بناهای تاریخی این میدان تهران شد. در اثر این آتش سوزی که در ضلع شمال‌غربی میدان صورت گرفت، دو گنبد از هشت گنبد میدان تاریخی حسن آباد در اثر آتش ویران شدند. ضمن اینکه علاوه بر سوختن در و پنجره‌های چوبی بنا، داخل بنای تاریخی نیز آسیب دیدند.

حجت نظری عضو شورای شهر در تشریح این آتش سوزی می‌گوید: آتش‌سوزی در این میدان اتفاق بسیار غم‌انگیزی بود که برای بخشی از هویت تهران افتاد و اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی در این موضوع ورود کردند؛ حتی شخص رئیس‌جمهوری نیز نسبت به آن حساسیت نشان داد و از مدیریت شهر خواست هرچه سریعتر نسبت به بازسازی میدان حسن‌آباد و ایمن‌سازی فضاهای تاریخی اقدام شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه درباره علت تاخیر در اطفای حریق میدان حسن آباد از آتش نشانی سوالاتی پرسیده است زیرا یک ایستگاه آتش نشانی دیوار به دیوار میدان حسن آباد قرار دارد به ایرنا گفت: توجیهی که مسئولان آتش نشانی مطرح کردند این بود که همزمان با آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد آتش‌سوزی دیگری نزدیک بازار اتفاق افتاده بود که خودروهای این ایستگاه آنجا مستقر بودند. به نظر من این توجیه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. اولا برای خاموش کردن یک حریق یک ایستگاه کاملاً تخلیه نمی‌شود و ثانیاً ما ایستگاه‌های دیگری هم داشتیم که هم به میدان حسن‌آباد و هم به بازار نزدیک بودند و می‌شد از ظرفیت آنها استفاده کرد.

نظری ادامه داد: با تمامی این اوصاف متأسفانه بخش شمال غربی میدان حسن‌آباد تا حد قابل توجهی تخریب شد البته شهرداری بلافاصله سعی کرد برای حفظ منظر محدوده بنر چاپ و آنجا نصب کند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه در فضاهایی مانند حسن‌آباد حتماً دقت بیشتری در کاربری‌ها و بهره‌برداری‌های فضا باید داشته باشیم گفت: فضاهایی مانند میدان حسن‌آباد که به ثبت ملی رسیده است به هیچ وجه مناسب فروش ابزار، یراق یا کاموا و امثال آن نیست و ضرورت دارد حتماً جنس فعالیت‌های اقتصادی آنجا را تغییر دهیم.

نظری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بخشی از بناهای این میدان دارای مالک خصوصی است، شهرداری به لحاظ قانونی چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ گفت: در طرح تفصیلی می‌توان به این موضوع پرداخت. البته شهرداری‌ها و به خصوص شهرداری تهران می‌توانند فضاهای اینچنینی را تملک و نگهداری کنند و با کاربری فرهنگی این فضاها را در اختیار مردم قرار دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و اتاق اصناف نیز باید ورود کنند تا بتوانیم پیش از اینکه وارد فرآیند بروکراتیک (اداری) تغییر مقررات و قوانین شویم با تعامل بین‌بخشی و با لحاظ انتفاع ذینفعان، شرایط را به سمتی پیش ببریم که خود مالکان به این سمت بروند که مثلاً بخواهند در فضایی مانند حسن‌آباد، صنایع‌دستی بفروشند یا فعالیتی داشته باشند که جنس آن کاملاً فرهنگی باشد و به آن بافت بیشتر بیاید.

[related-post id="34821"]

[related-post id="235439"]

[related-post id="235390"]
کد خبر 239452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =