چمدان: در بخشی از این بیانیه آمده است: همگان امروز شاهد فاجعه‌ای دیگر در یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین پهنه‌های تاریخی - فرهنگی شهریم ؛ احداث گذر آقا نورالله نجفی در شرق میدان نقش جهان. امروز شاهد آنیم که مصرانه و بدون هیچگونه مجوز و مصوبه قابل استنادی‌، میراث ملی و جهانی‌مان در حال نابود شدن است. بدیهی است این نابودی منجر به پاک شدن حافظه‌های جمعی و تاریخی در این پهنه و خاموش شدن نابخردانه شعله سرزندگی در میدان نقش جهان خواهد شد.

در این برهه حساس در واکنش به عملیات آزادسازی گذر آقا نور الله نجفی و سایر تحولات متاخر در زمینه شهر و همچنین در جهت تعامل با تصمیمات مورد نظر مدیریت شهری و سایر ارگان‌های ذی ربط، امضاء کنندگان این بیانیه همفکری و هم نظری در خصوص موارد زیر داشته و پی‌گیرانه خواستار انجام یکایک این پیشنهادها شدند.

* مجموعه میدان نقش جهان و حرائم آن، امانتی متعلق به تمام مردم جهان و در اختیار شهروندان و مدیران اصفهان است. پاسداری از این امانت با ارزش رسالتی است بی‌چون و چرا. لذا شایسته است اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان فوراً حریم مذکور را همراه با ضوابط ساخت و ساز و نحوه انجام اقدامات عملیاتی در اختیار مدیریت شهری قرار داده و مسئولانه‌تر و با شدت عمل موثرتر در مقابل هرگونه اقدام غیرمجاز و بدون مصوبه ورود کرده و ممانعت‌های مقتضی را با قدرت اعمال کند.

* شهرداری اصفهان هرگونه اقدام اجرایی اعم از آزادسازی، انجام توافق با مالکین، تهیه طرح موضعی در پهنه شرق میدان نقش جهان را شایسته است متوقف و تصمیمات آتی در این گونه پهنه‌ها و قطعات شهری مشابه را به صورت شفاف و با مشارکت و همفکری کارشناسان و صاحبنظران و هم اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد را انجام داده و اقدامات بازپیرائی منظر شهری این محدوده را در دستور خود قرار دهد.

* نسبت به تدوین برنامه برای پیگرد خاطیان و تنبیه زیاده خواهان توسط دستگاه‌ها و مقامات نظارتی و امنیتی استان و کشور اقدام شده و با توجه به تجربه وجود و احداث گذر آقا نجفی، سایر تصمیمات از این دست و طرح‌های موضعی - موضوعی در سطح شهر مورد رصد و دیده بانی قرار گرفته و ستاد برنامه ریزی اصفهان فریاد این نوع موضوعات را نیز در دستور کار برنامه‌ها و رخدادهای آینده خود قرار دهد.

* شایسته است برنامه ریزی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای جلب سرمایه‌های اصفهان دوستان اصیل و واقعی در جهت مرمت بناها و پهنه‌های با ارزش تاریخی و تعریف زندگی نوین در بستر تاریخ و تبدیل آن
به فضاهای خدماتی در زمینه‌های گردشگری و سایر کارکردهای همخوان با زمینه انجام پذیرفته و همراه با جریانات برخاسته از نیازهای مردم ساکن محله‌ها توسط مدیریت شهری و با مشارکت جوامع صنفی متخصصان ذی ربط عملیاتی شود.

[related-post id="198917"]
کد خبر 239231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =