چمدان: در طول جنبش مشروطه بارها و بارها مشروطه خواهان تهران ناچار به تحصن و بست نشینی شدند، یکی از اولین بست نشینی‌ها حدود یکسال پیش از پیروزی جنبش مشروطه در اعتراض به چوب زدن تجار به بهانه گرانی قند به دستورعلاءالدوله حاکم تهران بود که باعث شد جمعی از بازاریان و تجار در مسجد شاه تحصن کنند.

برای اولین بار در آنجا بود که «حاج محمد تقی بنکدار» عهده‌دار تدارکات و تهیه غذای تحصن کنندگان شد.

بار دیگر پس از به هم خوردن تحصن در مسجد شاه، جمعی دیگر از معترضان در حرم شاه عبدالعظیم بست نشستند که این واقعه به مهاجرت صغرا معروف است.

باز هم در این واقعه حاج محمد تقی بنکدار که بزاز و خود از معترضان بود، عهده‌دار تهیه غذای تحصن کنندگان شد.

با پیشرفت جنبش مشروطه و در خطر قرار گرفتن جان برخی از مبارزان گروهی تصمیم گرفتند که در سفارت انگلیس تحصن کنند که حاج محمد تقی بنکدار هم یکی از آنها بود، با اضافه شدن افراد دیگری به این تحصن کم کم تامین مایحتاج این گروه با دشواری روبرو شد و دوباره بنکدار تصمیم گرفتن که مسئولیت تهیه غذا را بر عهده بگیرد.

[caption id="attachment_239014" align="aligncenter" width="589"] حاج محمدتقی بنکدار در حال تدارک غذای تحصن کنندگان در سفارت انگلیس | ایستاده سمت راست[/caption]

گفته می‌شود او از منابع مالی خودش و برادرانش برای تهیه غذا استفاده کرده به طوری که بعدها زیر بار سنگین قرض می‌رود و مجبور به فروش برخی اموالش می‌شود. عده‌ای دیگر معتقدند، برخی تجار مشروطه خواه بازار هم هزینه‌هایی را برعهده گرفتند، گروهی هم منبع مالی او را نامشخص خواندند. بنکدار این روند را تا پیروزی مشروطه ادامه داد.

پس از پیروزی مشروطه، بنکدار هم با حمایت صنف بزاز به مجلس راه پیدا کرد و نماینده شد. او در سالگرد پیروزی مشروطه هم عهده‌دار تدارکات این جشن شد.



حاج محمد تقی بنکدار متولد تهران، همانند پدرش بزاز بود و از بازاریان تهران به حساب می‌آمد که در جنبش مشروطه فعالانه عمل می‌کرد، پس از پیروزی مشروطه او چند دوره نماینده مجلس در دوره قاجار و پهلوی شد، در زمان استبداد صغیر هم توسط نیروهای محمدعلی شاه دستگیر و چند ماه زندانی بود. او در سن 74 سالگی در گذشت.

منابع: دانشنامه جهان اسلام | پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران | ویکی فقه
کد خبر 239012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =