چمدان:  علیرضا قاسمی‌نژاد از ورود مدعی‌العموم به پرونده تل‌ گسر و حفاری‌های غیرمجاز در این منطقه که مربوط به دوره‌های ایلامیان، هخامنشی و اسلامی است خبر داد و گفت: با توجه به اینکه قبلا در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای رامهرمز تشکیل شده بود به اتفاق اهالی، بازپرس پرونده و ماموران نیروی انتظامی برای بررسی ابعاد مختلف این پرونده از تپه‌های باستانی تل گسر بازدید میدانی صورت گرفت که نتیجه آن نشان می‌دهد حفاری‌ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: با وجود حفاری‌های صورت گرفته، دستگاه مربوطه برابر قانون گزارشی مبنی بر انجام تخلف در این تپه‌های باستانی به دادسرای رامهرمز اعلام نکرده است.

دادستان شهرستان رامهرمز همچنین از ساخت ۲ واحد مسکونی در حریم محوطه باستانی تل گسر و انجام مقدمات برای ایجاد یک بنای دیگر خبر داد و گفت: هرگونه ساخت و ساز باید با مجوز میراث فرهنگی انجام شود که بررسی‌ها در این زمینه نیز در دستور کار دادسرای شهرستان رامهرمز قرار گرفته است.

قاسمی‌نژاد بر اهمیت استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی در تپه‌های تل گسر تاکید کرد و به ایرنا گفت: در صورتی که نیاز باشد از ظرفیت نیروی انتظامی شهرستان برای این موضوع استفاده شود، انجام هماهنگی‌های بین بخشی میان دستگاه‌های مربوطه لازم است.

[related-post id="8041"]

دادستان رامهرمز با بیان اینکه حفاری‌های غیرمجاز در این محوطه باستانی باید هرچه سریعتر متوقف شود، گفت: مطابق ماده ۵۶۲ قانون تعزیرات هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی - فرهنگی ممنوع بوده و افراد مرتکب این اقدام غیرقانونی به حبس از ۶ ماه تا سه محکوم می‌شوند.

این مقام قضایی در دادگستری رامهرمز خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس ماده ۵۶۳ قانون مجازات اسلامی - تعزیرات هر فردی که به اراضی و تپه‌ها و امکان تاریخی و مذهبی که به ثبت آثار ملی رسیده و مالک خصوصی نداشته باشد تجاوز کند به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم می‌شود.

دادستان رامهرمز با ابراز نگرانی از شرایط موجود در تپه‌های باستانی تل گسر گفت: اداره کل میراث فرهنگی خوزستان باید برابر قوانین و مقررات هرگونه حفاری و تجاوز به محوطه باستانی را به اطلاع دادسرا برساند.

[caption id="attachment_238569" align="aligncenter" width="800"]تل گسر - تپه های باستانی رامهرمز دادستان رامهرمز: با وجود حفاری‌های صورت گرفته در تل گسر، دستگاه مربوطه برابر قانون گزارشی مبنی بر انجام تخلف در این تپه‌های باستانی به دادسرای رامهرمز اعلام نکرده است[/caption]

تُل گِسر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز در حدود ۹۰ کیلومتری اهواز است. تپه گسر در ادبیات باستان‎شناسی به 15 «تل قضیر» نامیده شده است که نام صحیح آن «تل‎گسر» است. این تپه در سال 1395 توسط مشاور اداره‎کل میراث فرهنگی استان تعیین عرصه و حریم شد.

این تپه‌ها در سال ۱۹۴۷ توسط باستان‌شناسی آمریکایی از مؤسسه شرقی دانشگاه شیکاگو مورد کاوش قرار گرفت و در آن بیش از 30 لایه باستانی تا خاک بکر شناسایی شد. در حاشیه تُل گِسر قلعه‌ها و گورستان‌هایی مشاهده می‌شود که سرشار از اطلاعات تاریخی و فرهنگی است که نشان‌دهنده استقرار بشر در چند هزار سال در این منطقه است.

[caption id="attachment_238570" align="aligncenter" width="700"]تل گسر - تپه های باستانی رامهرمز - تپه های باستانی خوزستان ورود دادستان رامهرمز به موضوع تپه‌های باستانی تل گسر ...[/caption]
کد خبر 238527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =