چمدان: لوییجی مونتابونه عکاس ایتالیایی در دروه قاجار همراه با یک هیات اقتصادی به ایران سفر کرده است. این عکاس ایتالیایی عکس‌های ارزشمندی از مسیر این سفر به ویژه دو عکس از ولیعهد و ناصرالدین‌شاه ثبت کرده است.

هیات تجاری و سیاسی که مونتابونه همراه آنها به ایران آمده بوده، سفر به ایران را از طریق گرجستان و ارمنستان آغاز کردند. آنها مسیر تفلیس، ایروان، جلفا، مرند، تبریز، میانه، زنجان، سلطانیه، قزوین و تهران را پیمودند تا به ناصرالدین شاه در نیاوران برسند.

آلبوم سفر او به ایران در برگیرنده بیش از هفتاد قطعه عکس است که با اندک تفاوتی در عکس‌ها در سه نسخه به چاپ رسیده‌اند. دو نسخه از آن در گنجینه کاخ گلستان است که ۶۲ قطعه عکس دارد و یک آلبوم که در موزه مارچیانای شهر ونیز نگهداری می‌شود.

چندی پیش نمایشگاهی از عکس‌های قاجاری این عکاس در ایتالیا به نمایش در آمد. نکته جالب درباره این عکس‌ها رنگی بودن برخی از آنها بود. گویی مونتابونه شماری از عکس‌های خود را رنگ‌آمیزی کرده بود که در نوع خود نوآوری تازه‌ای به شمار می‌رفته است.

عکس‌های مونتابونه از کاخ‌های تهران به ویژه کاخ گلستان را در ادامه تماشا کنید:




[caption id="attachment_238481" align="aligncenter" width="1000"] عمارت بادگیر کاخ گلستان[/caption]





[caption id="attachment_238484" align="aligncenter" width="1200"] پنجره‌های عمارت بادگیر کاخ گلستان[/caption]

[caption id="attachment_238485" align="aligncenter" width="1000"] سربازان شاهی در نیاوران[/caption]

[caption id="attachment_238486" align="aligncenter" width="1000"] همراهان مونتابونه، احتمال داده می‌شود فرد کنار دوربین در عکس لوییجی مونتابونه باشد[/caption]

[related-post id="206381"]


بخشی از عکس‌های مونتابونه در کتاب ایران عصر قاجار از دید عکاس ایتالیایی در انتشارات میردشتی چاپ شده است.
کد خبر 238479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =