چمدان: مسجد حکیم یا مسجد جورجیر از مساجد چهار ایوانی مربوط به پایان دوره صفوی در منطقه قدیمی باب‌الدشت اصفهان در انتهای بازار رنگرزان است. این مسجد در دوره شاه عباس دوم به دست پزشک او حکیم محمد داوود در محل ویرانه‌های مسجد جامع دیلمی جورجیر یا مسجد صاحب اسماعیل بن عباد از قرن چهارم هجری بنا شده‌ است.

کتیبه‌های سردرها و ایوان‌های داخل این مسجد به سال‌های ۱۰۶۷ تا ۱۰۷۳ هجری قمری مورخ است و آن‌ها را محمدرضا امامی خوشنویس معروف عصر صفویه نوشته است. سردر مسجد جوجیر در شمال غربی این مسجد قرار دارد. مسجد دیلمی جورجیر «مسجد جامع صغیر» نام داشته و در نیمه دوم قرن چهارم هجری مسجدی زیبا و باشکوه بوده‌ است.

حدود یک هفته پیش سارقان به مسجد حکیم اصفهان می‌روند و زنجیر بست نشینی این مسجد تاریخی را می‌دزدند. حالا بیش از یک هفته از این اتفاق می‌گذرد و مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تایید دزدیده شدن این زنجیرها از نبود اطلاعات تکمیلی در این خصوص خبر می‌دهد.

فریدون الهیاری به ایلنا گفته است: با توجه به آنکه مسجد حکیم اصفهان یکی از مساجدی است که هیات امنایی اداره می‌شود و در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی نیست از این رو در جریان جزییات آن نیستیم اما این روزها یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان درصدد بررسی و پیگیری دزدیده شدن زنجیرهای در ورودی مسجد حکیم است.

هر چند برخی از کارشناسان معتقد هستند قدمت این زنجیرها به دوره شاه عباس دوم و دوره صفوی بازمی‌گردد اما الهیاری معتقد است: قدمت این زنجیرها به دوره متاخر بازمی‌گردد.

[caption id="attachment_238294" align="aligncenter" width="600"]مسجد حکیم اصفهان - زنجیر بست نشینی مسجد حکیم اصفهان - دزدیده شدن زنجیر بست نشینی در اصفهان چند سال پیش نیز برای دزدیدن این زنجیر بست نشینی اقدام شده بود و حتی قیچی‌های آهن‌بری برای بریدن آن به مکان مسجد برده شده بود اما موفق به دزدی نشده بودند [/caption]

گفته می‌شود این زنجیرها در زیبایی و ظرافت بی‌نظیر بودند و روی آنها مملو از جزییات و پرداخت‌های ظریف و نقوش بسیار زیبا بوده است.

شاهدان می‌گویند چند سال پیش نیز برای دزدیدن این اثر اقدام شده بود و حتی قیچی‌های آهن‌بری برای بریدن آن به مکان مسجد برده شده بود که در نهایت موفق به دزدی نشده بودند اما جای قیچی‌ها روی این زنجیرها باقی مانده بود.
کد خبر 238285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =