چمدان: ایرنا نوشت: مجسمه سعدی در میدانی است که مردم این میدان را کلبه سعدی می‌گویند و در نقشه‌ها و مکاتبات رسمی به نام میدان گلستان شناخته می‌شود. این روزها کلبه سعدی پاتوق و خوابگاهی شده برای کسانی که خانه و کاشانه و خانواده خود را رها کرده‌اند و تمام درآمد روزانه‌شان از جمع‌آوری و فروش ضایعات و مشاغل کاذب دود می‌کنند.

مسئولان شهری شیراز می‌گویند که بودجه نگهداری این افراد که در برخی نقاط شیراز دیده می‌شوند و تعدادشان به دو هزار نفر می‌رسد را ندارند. البته فروردین و اردیبهشت هر سال به دلیل حضور پرتعداد گردشگران، مسئولان به جمع‌آوری این افراد همت می‌کنند اما در ۱۰ ماه دیگر سال شهر از وجودشان پر می‌شود.

کلبه سعدی نیز که در سال‌های اخیر نام میدان گلستان بر آن نهاده‌ شده و مجسمه شیخ اجل در مرکز آن خودنمایی می‌کند از وجود معتادین متجاهر و بی‌خانمان‌ها در امان نمانده است.

کلبه سعدی در مسیر اصلی دسترسی به مجموعه و آرامگاه سعدی و باغ دلگشا قرار دارد و روزانه هزاران نفر گردشگر داخلی و خارجی از این مسیر برای رفتن به این اماکن فرهنگی و تاریخی عبور می‌کنند.

کلبه سعدی - میدان گلستان - مسیر گردشگری شیراز

ایرنا بر اساس گشتی شبانه در کلبه سعدی با تعدادی از بی‌خانمان‌ها و معتادینی که در این محل شب را به صبح می‌رسانند هم کلام شده است. تعدادی از این افراد که شب را در کلبه سعدی به صبح می‌رسانند معتاد و برخی دیگر نیز به گفته خودشان کارگر هستند که از استان‌های دیگر به این شهر آمده‌اند. متوسط سن این افراد حدود ۳۰ سال تخمین زده می‌شود و  بعضی از این افراد زن و بچه دارند اما آنها را رها کرده‌اند و سال‌ها است که خبری از خانواده‌هایشان ندارند.

کلبه سعدی - میدان گلستان - مسیر گردشگری شیراز

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس اخیرا در نشست شورای فرهنگ عمومی این استان گفته است: باید از این سردرگمی بیرون آییم و به سمت تمدن سازی نوین اسلامی پیش رویم به گونه‌ای که وقتی کسی به عنوان توریست وارد کشور ایران می‌شود فقط ساختمان‌های قشنگ و تاریخی را نبیند و درک کند که ایرانی‌ها توانسته‌اند زندگی خود را متناسب با روزگار امروز به گونه‌ای سامان دهند که کار زمین مانده‌ای وجود ندارد و یک تمدن پیشرفته که نیازهای انسان امروز را پاسخ می‌دهد برپا شده است.

امام جمعه شیراز اضافه کرده است: وضع ما اینگونه نیست و متأسفانه امروز به جایی رسیده است که فقط مثلاً در اردیبهشت ماه که اوج فصل آمدن گردشگران داخلی و خارجی به شیراز است در کوچه‌های بافت تاریخی این شهر معتادان متجاهر را به صورت موقت جمع می‌کنیم؛ تداوم این وضعیت بس است. امروزه وضعیت محلاتی چون سنگ سیاه و بافت تاریخی شیراز مناسب نیست و زمانی درست می‌شود که در طول سال این محلات پاک باشد.
کد خبر 238223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =