چمدان: مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری فعال در حوزه گردشگران ورودی گفت: حجم کنسلی تورهای ورودی به ایران رو به گسترش است. مجموعه ما در روزهای اخیر با کنسلی 30 تا 35 درصدی تورهای اروپایی روبرو شده و احتمالا در آژانس‌های دیگر نیز شرایط مشابه حمکفرما باشد. سازمان میراث فرهنگی با توجه به شرایط و ارزان بودن کشور به عنوان یک مقصد گردشگری هیچ تبلیغی روی سفر به ایران انجام نمی‌دهد. از سوی دیگر این سازمان حتی در مسائل داخلی نیز کمکی به آژانس‌دارها نمی‌کند.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به شرایط فعلی بازار گردشگری ایران گفت: آژانس‌های مسافرتی بسیاری که تورهای داخلی و خروجی کار می‌کردند، پس از بهتر شدن شرایط نسبی پس از برجام، به سمت تورهای ورودی رفتند. این آژانس‌ها این روزها به شدت با کمبود مسافر روبرو هستند. از سوی دیگر آژانس‌های دیگری که مسافر دارند، تحت فشارهای مختلفی قرار دارند، از جمله با توجه به کنسلی‌هالی اخیر تحت فشار هتل‌ها هستند.

او هزینه کنسلی را یکی از مشکلات آژانس‌ها عنوان کرد و گفت: آژانس‌ها میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنند، بعد با کنسلی مسافر روبرو می‌شوند و باید بعضا از جیب جریمه هتل‌ها پرداخته شود. سازمان میراث فرهنگی باید فکری به حال این وضعیت می‌کرد.

مدیر این آژانس گردشگری با اشاره به فعالیت‌های صنفی در این حوزه گفت: کاش حداقل مدیران این حوزه جلسه‌ای برای دلگرمی یا راهنمایی برگزار می‌کردند و روی شرایط فعلی یا حتی معرفی مبداهای دیگر برای تورها فعالیت می‌کردند. جامعه تورگردان‌ها نیز که اعضای صنف را دور هم جمع می‌کند، شامل اعضای با تجربه‌ای است که تحریم‌های دولت قبلی یا اتفاقات مشابه را پشت سر گذاشته‌اند. این نهاد صنفی هم حرکت خاصی انجام نمی‌دهند که اعضای تازه وارد و کم تجربه‌تر را که به بازار اضافه شده‌اند، راهنمایی کنند، دلگرمی دهند یا حتی برای ایجاد بازارهای جدید هم‌اندیشی شود.

او با اشاره به فشار هتل‌داران افزود: این اقدامات حداقل کارهایی است که می‌تواند انجام دهند اما حتی تلاش نمی‌شود که فشار هتل‌ها از روی آژانس‌ها برداشته شود. صحبت هزینه کسنلی‌ها رقم‌های چند میلیونی نیست، به طور مثال یک تور گروهی گاهی صد میلیون جریمه کنسلی می‌خورد و رابط غربی با هزار قانون از زیر بارش فرار می‌کند و جریمه بر گردن آژانس ایرانی می‌ماند. با این وضعیت همچنان پیش بینی می‌شود که با نزدیک شدن به فصل دوم تورهای ورودی کشور از اواسط شهریور ماه، کنسلی تورها گسترده شود.

به گزارش چمدان، از مدتی پیش و در آستانه آغاز فصل تازه گردشگری ایران برخی از آژانس‌دارها از گسترش کنسلی تورها خبر داده‌اند با این وجود سازمان میراث فرهنگی با این بهانه که مانور دادن روی این موضوع می‌تواند تبعات تبلیغاتی بدی داشته باشد، از بررسی جدی موضوع سر باز می‌زند.

[related-post id="234778"]

[related-post id="239233"]

[related-post id="230915"]
کد خبر 238208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =