چمدان: «زردوئی» روستایی از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است. این روستا در دهستان ماکوان قرار دارد و جمعیت آن براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ کمی بیش از هزار نفر است.

روستای زردوئی از روستاهای ماقبل اسلام است و به عقیده مردم روستا به معنای زرتشتیان است. این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای بخش باینگان است و وجود گور دخمه‌های متعلق به قبل از اسلام و مقبره «آما مِدران» که به روایتی برادر پیر میکائیل یا یکی از بزرگان دینی آن زمان بوده شاهدی بر این مدعاست.

یک قرآن خطی دست‌نویس مشهور به «قرآن بایِن» در روستای زردوئی (زردویی) وجود دارد که با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و برابر نظر کارشناسان متعلق به دوره تیموریان است و از آنجا که به مرور زمان صفحاتی از آن‌ها از بین رفته‌ است نام و نشان نویسنده و تاریخ نگارش آن‌ به درستی معلوم نیست، قرآن باین در مسجد جامع روستای زردوئی نگهداری می‌شود و مورد توجه گردشگران و علاقه مندان است.

تصاویری از جشن چله تابستان در روستای زردویی را ببینید. این آیین که به بهانه آغاز روند کاهش دما و آغاز برداشت محصولات باغی است شامل اجرای مترسک‌گردانی، دف‌نوازی، اجرای موسیقی محلی، اجرای نمایش هلپرکه کردی و آیین توزیع محصولات باغی است.



جشن چله تابستان در روستای زردوئی - جشن چله تابستان در کرمانشاه





































عکس‌ها: بهمن زارعی - ایرنا
کد خبر 238206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =