چمدان: نقده در آذربایجان غربی ۱۷ تالاب فصلی و دایمی دارد که سه تالاب حسنلو، درگه سنگی و یادگارلو جزء تالاب‌های بین المللی است. این تالاب‌ها در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر هستند.  غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های نقده هستند.

تالاب درگه سنگی در استان آذربایجان غربی که در گویش محلی به آن سیران گلی می‌گویند از شمال به رشته كوه‌های سنگی و از غرب و جنوب غربی به اراضی چمن‌زار و پست و شور منتهی می‌شود که این اراضی با افزایش میزان آب به زیر آب می‌رود. این تالاب همچنین از شرق و جنوب به ارتفاعات نیمه سنگی تا سنگی با خاك كم منتهی می‌شود.

منبع تامین آب این تالاب را روان آب‌های فصلی ناشی از بارندگی، مازاد جریان آب انهار سنتی منشعب از رودخانه گدار نقده، جریان چشمه‌ها و نشت آب‌های زیرزمینی تشکیل می‌دهند.

مساحت این تالاب حدود 380 هكتار، عمق متوسط آن 100 سانتی‌متر و حداكثر 162 سانتی‌متر است. پوشش گیاهی قابل توجه در بخش جنوبی تالاب، تنوع و کثرت فیتوپلانکتون‌ها و گونه‌های جانوری بی‌مهرگان در آب این تالاب نظیر انواع بنتوزها و زئوپلانکتون‌ها، زیستگاه بسیار مناسبی را برای پرندگان آبزی و کنارآبزی بوجود آورده است. از پرندگان شاخص این تالاب می‌توان به فلامینگو، اردک سرسفید، انواع مرغابی‌ها، چنگر اشاره نمود.

این تالاب در محور جاده ارومیه به مهاباد واقع شده و از كنار جاده قابل رؤیت است. بعد از رسیدن به سه‌ راهی محمدیار و پیمودن یك جاده خاكی 200 متری به طرف شمال شرقی به روستای درگه سنگی می‌رسیم كه تالاب در حاشیه آن قرار دارد. این تالاب در بالای جاده نقده - مهاباد قرار دارد.

تالاب درگه سنگی یك تالاب دائمی است و آب آن از بارش مستقیم و آب‌های جاری سطح كه از ارتفاعات اطراف به پایین سرازیر می‌شود و از دو چشمه كه در ضلع جنوبی و از كنار وارد تالاب می‌شود، تأمین می‌شود. هنگام افزایش آب چمن‌زارهای سمت غرب و جنوب غربی تالاب به زیر آب می‌رود و مساحت تالاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دو چشمه ذكر شده آب لب شور دارند و از زیر صخره‌ها و كف زمین می‌جوشد اما برای شرب انسان به علت شوری مناسب نیستند. روستائیان درگه سنگی از آب این چشمه‌ها برای شستشوی ظروف و لباس و گاهی شستن خودشان استفاده می‌كنند بخصوص كه در زمستان آب چشمه‌ها نیمه گرم است.

روستائیان درگه سنگی از آب این چشمه‌ها برای شستشوی ظروف و لباس و گاهی شستن خودشان استفاده می‌كنند به خصوص كه در زمستان آب چشمه‌ها نیمه گرم است.

تصاویری از این تالاب را در زیر ببینید:





















عکس‌ها: مهدی رهنورد - ایرنا
کد خبر 238181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =