ماجرای رفتارهای تحقیر آمیز با مسافران ایرانی در ترکیه و روسیه | واکنش سفارتخانه‌های ایران چه بود؟

چمدان:  ایران و روسیه در سال‌های اخیر بیش از پیش به عنوان دو کشور دوست در روابط دیپلماتیک در تعامل بوده‌اند و همین امر تحمل دو طرف را در برخی مسائل غیرسیاسی افزایش داده است اما برخورد تحقیرآمیز پلیس فرودگاه مسکو با مسافران ایرانی به اندازه‌ای سنگین بود که سفارت ایران در مسکو را به واکنش واداشت.

ماجرای برخورد با ایرانی‌ها در فرودگاه مسکو چه بود؟


گزارشی در روزهای گذشته به نقل از شاهدان عینی در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از برخورد ناشایست پلیس مسکو با مسافران ایرانی بود. در این گزارش گفته شده مسافرانی که روز شنبه پنج مرداد با پرواز ماهان وارد فرودگاه‌ ونوکووای مسکو شده‌اند با تحمل پنج ساعت شرایط شبه بازداشت، توقیف گذرنامه‌ها، بازجویی‌های غیرمتعارف و رفتار توهین‌آمیز ماموران فرودگاه روبرو شده‌اند.

بنا بر این گزارش ماموران فرودگاه هنگام بررسی پاسپورت مسافران ایرانی گذرنامه اکثر آنها را توقیف و آنها را به سالنی محصور فرستاده‌اند و سپس بعد از رفتارهایی تحقیرآمیز … به صورت تک‎‌تک از همه آنها بازجویی کرده‌اند.

به نوشته این گزارش شاهدان و مسافران و گردشگران ایرانی می‌گویند این رفتار همواره با مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو صورت گرفته و می‌گیرد.

سفارت ایران در مسکو چند روز پس از انتشار این گزارش‌ در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. سفارت ایران در مسکو در بخشی از طلاعیه‌ای که متشر کرده اورده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با نظر داشت این واقعیت که رفتار مذکور با برخی از شهروندان ایرانی در یکی از فرودگاه‌های مسکو غیر قابل پذیرش بوده، ضمن انجام ملاقات‌های متعدد با مقامات مختلف روسیه در وزارت امور خارجه این کشور و دیگر نهادهای ذیربط و با ارسال چندین یادداشت اعتراض آمیز، مراتب اعتراض و گله‌مندی خود را اعلام کرده و همواره تاکید کرده است که باید احترام شهروندان ایرانی حفظ شده و حقوقی از آنان ضایع نشود.

این سفارتخانه می‌افزاید: با این وجود موضوع ضرورت حفظ حقوق و شئون شهروندان ایرانی همچنان در دستور کار این سفارت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و امیدواریم پیگیری‌های کنونی با مساعدت سازمان‌های ذیربط روسیه نتیجه خواهد داد و در آینده شاهد تکرار مشکلات مذکور نخواهیم بود.

[related-post id="237425"]

ماجرای برخورد با ایرانی‌ها در ترکیه چه بود؟


اما ماجرای برخوردهای تحقیرآمیز با مسافران ایرانی در ترکیه چه بود؟ حدود دو هفته پیش فستیوال تابستانی در منطقه ساحلی «کمر» ترکیه برگزار شد که بیش از ٢٠ آژانس ایرانی برای تور آن تبلیغ کردند. فروشنده اصلی تور آژانسی مستقر در یکی از استان‌های کشور بود. برخی هم این تور را مستقیم از وب‌سایت فستیوال خریدند. جمعیت قابل توجهی از ایران برای شرکت در این فستیوال و تور آن ثبت نام کردند. هزینه این سفر برای هر نفر حدود ۲ میلیون تومان بود. در تبلیغات آمده بود که مسافران در کمپ ساحلی اقامت دارند.

در همان شب نخست اعتراض‌هایی به غذا صورت می‌گیرد که فضای کمپ را ملتهب می‌کند. تعدادی از مسافران همان شب با آژانس‌هایشان در ایران تماس می‌گیرند و نسبت به خدمات معترض می‌شوند. سفارت ایران پس از تماس برخی از مسافران، بلافاصله وارد عمل می‌شود و هنوز هم پیگیر موضوع است.

اتفاق آن شب باعث شد کمپ از خدمات‌دهی به دیگر مسافران ایرانی که تعدادشان زیاد بود، خودداری کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با بیان اینکه مدیر آژانسی که مجری اصلی این تور بوده نیز در حال حاضر از دسترس خارج شده است در این باره به ایسنا گفته است: از همه کشورها در آن کمپ مسافر بوده اما برای ما این سوال مطرح است چرا حقوق آن گردشگران کامل رعایت شده و مسافر ایرانی محروم شده است. برای گرفتن پاسخ باید منتظر نتیجه پیگیری‌های سفارت ایران در ترکیه باشیم. ما هم در نامه‌ای به تورساب (اتحادیه گردشگری ترکیه) واقعه را شرح داده و خواستار پیگیری و پاسخ قانع‌کننده‌ای آن‌ها شده‌ایم.
کد خبر 237831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینه سوخته ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    1
    ملت ایران تو مملکت خودشون ارزش ندارند شما انتظار دارین تو مملکت غریبه احترام بگدارند مخصوصا روسیه کمونیستی که همه شون عوصی اند. این داستان ها قبلا در امارات و کویت و....عربستان هم بود .ملت ایران عادت کردندفقط بگند ما رفتیم خارج حالا چه جوری مهم نیست.
  • تقی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    1
    به روز بدتر از این هم بیفتی...
  • bahramchoobin32@yahoo.com ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    1
    اینکه مسوول تور تلفن اش را جواب نمی دهد جالبه ، چرا که این همه آدم رفتن با اعتبار یک نفر ، مگه برگزار کنند تور شرکت و دفتر ندارد که پیگیری قضایی بشود ، خوب دیگه یک عده دیگر از مردم ساده لوح ایرانی را یک ایرانی چاپید و تلفنش را خاموش کرد ، برود آن شخص یک عده دیگر را بچاپید . خوبه تا این اتفاقات نی افتد مردم ما آدم نمی شن که هر کی گفت اونجا فیل هوا میکنند بروند و دلار و پولشون را هدر دهند