تصویب حذف چهار صفر از پول ملی در دولت ؛ واحد پول ایران تومان می‌شود | تاثیر حذف صفرهای پول ملی بر گردشگری

چمدان: هیئت دولت در جلسه امروز صبح هشتم مرداد ماه به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد.

کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

طبق طرح پیشنهادی بانک مرکزی که در دولت به‌ تصویب رسیده، واحد پولی ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل ده‌ هزار (10000) ریال فعلی و یکصد (100) ریال جدید خواهد بود.

[related-post id="37989"]

تاثیر تغییر واحد پول و حذف چهار صفر تاثیری بر گردشگری

مصطفی عمادزاده دکترای اقتصاد از دانشگاه کلرمونت فرانسه، رئیس دانشکده مدیریت و استاد رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه شیخ بهایی در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد تاثیر حذف ۴ صفر پول ملی بر وضعیت گردشگری کشور گفت: بی‌شک حذف ۴ صفر از پول ملی دارای نقاط مثبت و منفی است از جمله نقاط مثبت آن باید به «آثار روانی حذف صفر از پول ملی» اشاره کرد، از یک سو به نظر می‌رسد که حذف صفرها از نظر روانی «شان و غرور ملی» را به وجود می‌آورد اما از دیگر سو، حباب قیمتی که گاهی در برخی اقلام محصولات و کالاها ایجاد می‌شود و ریشه در همین فضای روانی حاکم بر بازار دارد، موجب افزایش قیمت کالاها و خدمات خواهد شد.

او ادامه داد: یکی دیگر از نکات مثبت اقتصادی حذف ۴ صفر از پول ملی کاهش حجم اسکناس در گردش است، شمارش پول و حمل و نقل پول هم آسان‌تر می‌شود اما حذف ۴ صفر از پول ملی سبب می‌شود تا قیمت‌ها به طرف بالا رُند شوند. برای مثال اگر قیمت یک کیلو سبزی ۴۶۰۰ تومان باشد، با حذف صفرها به ۵۰۰۰ تومان رُند شود.

عمادزاده افزود: اما مسئله فقط این نیست. واقعیت آن است که مردم پس از یک مدت عادت کرده و با پول جدید تغییر یافته، داد و ستد می‌کنند. مساله اساسی ارزش واقعی پول ملی است که همواره در حال کاهش است. بانک مرکزی باید برای این مساله فکری کند. می‌دانیم که ارزش پول ملی هر کشور در گذشته وابسته به پشتوانه طلا و ارز بوده است اما امروزه ارزش هر پولی به تولید ملی آن کشور بستگی دارد. ین ژاپن ارزشمند است زیرا تولید ناخالص ملی (GDP) ژاپن پشتوانه آن است. ریال یا تومان ارزش خود را از دست داده زیرا اقتصاد کشور در حال رکود است و از حجم و ارزش تولید ملی کاسته و رشد اقتصادی منفی شده است.

این استاد دانشگاه در مورد اینکه آیا تغییر واحد پول موجب سردرگمی گردشگران خارجی خواهد شد یا خیر؟ به چمدان گفت: تغییر واحد پول در ایران و حذف ۴ صفر از پول ملی برای گردشگران خارجی در تبدیل نرخ ارز تاثیرگذار است و در زمان اجرایی شدن این طرح ممکن است سردرگمی‌هایی را ایجاد کند اما گردشگران خارجی در کوتاه مدت خود را با این تغییر تطبیق می‌دهند و به نظر می‌رسد که چالش جدی به وجود نیایید.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، کشورهای متعددی اقدام به تغییر واحد پول خود کرده‌اند. به عنوان مثال، آرژانتین، برزیل، رومانی، ترکیه در دهه‌های اخیر، واحد پول خود را تغییر داده‌اند و برای گردشگران خارجی مشکلی پیش نیامده‌ است.

[related-post id="31006"]
کد خبر 237701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =