چمدان: سی ان ان در صفحه «استایل» خود گزارشی با نام «20 طرح که دنیای مدرن را تعریف کردند» منتشر کرده‌ است. تاثیرگذاری این طراحی‌ها بر دنیای مدرن آنقدر زیاد و ملموس شده ‌است که شاید در نظر اول هیچکدام از آنها اکنون  عجیب به نظر نرسند اما هر کدام از آنها انقلابی عجیب در حوزه خودشان ایجاد کرده‌اند. به برخی از این طرح‌ها در ادامه می‌پردازیم.

بطری کوکاکولا 

در سال 1915 کارخانه کوکاکولا قصد داشت که یک بطری بی‌همتا درست کند. تا محصولش را از دیگر محصولات متمایز کند.

برای طراحی این بطری که می توان از آن به عنوان موفق‌ترین بسته‌بندی در همه زمان‌ها نام برد، از دانه گیاه «کولا» و برگ گیاه «کوکا» الهام گرفته شده ‌است. طراح این بطری شیشه‌ای الکساندر ساموئلسون است.



عمارتی با روحی نوین

در سال 1925 چارلز ادوارد جنرت معمار سوئیسی-فرانسوی، بنایی طراحی کرد و نام آن را « le Corbusie» گذاشت و همین نام جنگ او با نوستالژی شد. او عاشق بتن و ماشین‌آلات بود و از خانه‌ای که طراحی کرد به عنوان «ماشینی برای زندگی کردن» نام برده ‌شد. این بنا قوانین مدرنیسم را نوشت.

این بنا یک سال بعد تخریب شد و بعدها بنای دیگری با دقیقا همین طراحی در سال 1977 در ایتالیا ساخته شد.



نقشه لوله‌ای مترو لندن

در سال 1931 وزیر حمل و نقل بریتانیا تصمیم گرفت برای مترو و اتوبوس لندن نقشه نمایشی مدرنی تهیه کند اما اولین واکنشش به نقشه مدرن افراطی «هری بک» نقشه‌کش انگلیسی، مثبت نبود.

قبل از این نقشه، نقشه‌های لوله‌ای از نظر جغرافیایی صحیح بودند اما نمی‌شد در ایستگاه‌های مترو از آنها استفاده عمومی کرد.. بک فکر کرده بود که مسافران می‌خواهند تقاطع‌ها و ارتباطات را ببینند و نیاز به نقشه‌ای که از نظر توپوگرافی صحیح باشد، ندارند. او از طرحی شبکه‌ای استفاده کرد که تناسب فاصله‌های واقعی در شهر را نداشت و بیشتر شبیه یک اسپاگتی از مترو لندن بود اما نقشه او استاندارد گرافیکی برای اینگونه موارد شد.(در طراحی نقشه مترو تهران هم  از همین سبک استفاده شده ‌است.)



 واکمن سونی

واکمن سونی که سال 1981 به وجود آمد، شاهکار عجیب تفکر ژاپنی‌هاست، یک ضبط صوت آنالوگ که وسیله‌ای  برای تعریف دوباره فضای شخصی شد. واکمن سونی را نوبوتوشی کیهارا طراحی کرده ‌است.



 
کد خبر 237653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =