آیا دنباله سفید رنگ هواپیماها بر تغییرات اقلیمی تاثیر دارد؟ 

چمدان: یورونیوز نوشت: نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که با افزایش تعداد پرواز هواپیماها تا سال ۲۰۵۰ میلادی، تاثیر تغییرات آب و هوایی سه برابر خواهد شد. بنا به این پژوهش که در نشریه «فیزیک و شیمی اتمسفری» (Atmospheric Chemistry and Physics) منتشر شده است تاثیر دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماهای جت بر تغییرات اقلیمی از تاثیر دی اکسید کربن نیز بیشتر خواهد شد.

دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماهای جت در عمل با حفظ گرمایی که از سطح زمین به سمت بالا هدایت می‌شود به تغییرات اقلیمی دامن می‌زنند.

در این تحقیق دانشمندان از افزایش میزان سفرهای هوایی تا سال ۲۰۵۰ و همچنین افزایش تشکیل دنباله‌های سفیدرنگ در جریان پروازها به دلیل پیشرفت‌های فناوری، به عنوان عواملی یاد کرده‌اند که تاثیر صنعت هوانوردی بر تغییرات اقلیمی را افزایش می‌دهد.

از تاثیر دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماها بر گرمایش زمین در سال ۲۰۰۵ به عنوان عامل اصلی نقش آفرینی صنعت هوانوردی در تغییرات اقلیمی یاد شده بود. طبق تحقیق‌هایی که در آن زمان انجام شده بود صنعت هوانوردی عامل پنج درصد از تاثیراتی است که بشر بر اقلیم بر جای گذارده است.

هر چند بنا به این تحقیقات سهم کنونی صنعت هوانوردی در تغییرات اقلیمی از سهم خودروها و وسایل حمل و نقل زمینی کمتر است اما پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که سهم هواپیماها در تغییرات اقلیمی با افزایش مسافرت‌های هوایی افزایش خواهد یافت.

منتقدان پژوهش منتشر شده در نشریه «فیزیک و شیمی اتمسفری» تاکید می‌کنند که پیش بینی‌های این تحقیق بیش از حد بدبینانه است. با این حال آنها نیز قبول دارند که سیاستگذاران باید برای مقابله با تاثیر دنباله سفیدرنگ موتور هواپیماها گام‌های بیشتری بردارند.

[related-post id="193969"]
کد خبر 237550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =