مشاهده یک آبزی خطرناک در تالاب انزلی | سفر وحشی‌های برزیل و شرق آسیا به گیلان

تالاب انزلی از زیباترین مناظر آبی کشور است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند. این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد.

تالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزء تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. تالاب بین‌المللی انزلی از سالیان دور همه ساله پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

این تالاب به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است. معروف‌ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی» است که تالاب را به این دلیل تالاب لاله مردابی می‌خوانند.

محیط زیست گیلان اعلام کرده است: پیرو گزارش‌های دریافتی مبنی برصید یک گونه آبزی غیربومی و مهاجم توسط صیادان محلی ماموران گارد حفاظت محیط زیست با حضور در تالاب انزلی اینگونه را شناسایی و گزارش کردند.

طبق بررسی‌های انجام شده این ماهی پاکو (پیرانای اهلی) با نام علمی colossoma macropomum از خانواده کاراسیده و بومی مناطق آمریکای جنوبی و برزیل با رژیم غذایی همه چیزخوار (غالبا گیاهخوار) است.

ماهی پیرانا از گونه‌های بسیار مهاجم است که گاهی جهت نگهداری در آکواریوم‌ها وارد کشور شده و پس از رشد امکان زیست با سایر گونه‌های آکواریومی را نداشته و بواسطه تهاجم سایر گونه‌ها را از بین می‌برد و به همین دلیل صاحبان آکواریوم‌ها این گونه را وارد پهنه‌های آبی استان گیلان کرده و بستر تهاجم به تنوع زیستی را فراهم می‌آورند.
 

آبزی خطرناک در تالاب انزلی

گونه آبزی غیربومی خطرناک پاکو در تالاب بین المللی انزلی[/caption]

همچنین پیرو گزارشات مردمی و مسافران مبنی بر مشاهده سه قلاده میمون در حاشیه جاده محدوده آبینام شهرستان سیاهکل و اعزام ماموران یگان حفاظت محیط زیست جهت بررسی موضوع زنده گیری میمون‌ها، کارشناسان اعزامی موفق به زنده گیری دو قلاده از  این میمون‌ها شدند. این میمون‌ها که از نژاد رزوس و بومی جنوب، شرق و جنوب شرقی آسیا هستند احتمالا توسط مردم و یا مسافران در این منطقه رها شده‌اند.

با توجه به اینکه این جانور به این اکوسیستم تعلق ندارد لازم است از پیوستن آنان به محیط زیست منطقه جلوگیری به عمل آید تا به چرخه طبیعی و تنوع طبیعی منطقه آسیبی نرسد.

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل نامشخص با میل شدیدی نسبت به نگهداری انواع گونه‌های غیربومی در کشور مواجه هستیم که به این واسطه بسیاری از این گونه‌ها از راه‌های غیر رسمی وارد کشور شده و برخی از آن‌ها به دلیل مهاجم بودن و عدم توانایی صاحبانشان برای نگهداری در زیستگاه‌های کشور رهاسازی می‌شوند.

این عمل خطرناک گاهی موجب زیست و زادآوری گونه‌ها شده و موجبات تهدید جدی گونه‌های بومی را به دلیل اشغال طبقات غذایی در زنجیره‌ها فراهم می‌آورد.

حفاظت محیط زیست گیلان از عموم مردم و مسافران انتظار دارد تا به محض مشاهده موارد مشکوک مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست در شهرستان‌ها و یا به شماره تماس شبانه روزی ۰۱۳۳۳۸۲۴۶۲۶ اطلاع دهند.

کد خبر 237134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =