معرفی شهر سنگی اوپلیستسیخه در تور گرجستان سفر باتو

شهر تفلیس دارای جمعیتی بالغ بر 1.5 میلیون نفر است. است به دلیل وجود چشمه‌های آب گرم فراوان در آن این شهر را تفلیس نامگذاری کردند.

یکی از شگفت انگیز ترین و هیجان آورترین مناطق گردشگری گرجستان در تور گرجستان  که در شهر گوری قرار گرفته است شهر سنگی اوپلیستیخه نام دارد ، این شهر زیبا که در ما بین دو شهر زیبا تفلیس و با تومی واقع شده ، در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است و یکی از کهن‌ترین شهر‌های سنگی در جهان ،شهر سنگی اوپلیستسیخه است.

این شهر سنگی که یکی از زیباترین و خارق‌العاده ترین معماری‌ها و بنا‌های جهان است از تراشیده شدن صخره‌ها ساخته شده است.  شهر سنگی اوپلستیخه در 10 کیلومتری شرق شهر گوری واقع در استان شیدا کارتلی است.

چندین بخش از مناطق این شهر سنگی در سال 1920 در زلزله به صورت کامل ویران شداین شهر سنگی در سال 2007 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و به دلیل اینکه در یکی از بهترین موقعیت‌های جغرافیایی قرار دارد و در مرکز قلمرو باستانی کارتلی بود به عنوان مرکز سیاسی و مذهبی کشور گرجستان شناخته می‌شد. شهر سنگی اوپلیستیخه هر ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران و توریست‌ها قرار گرفته است و قسمتی از فرهنگ و تاریخ کهن کشور گرجستان در این شهر سنگی قرار دارد.

شهر سنگی اوپلیستیخه بزرگ ترین شهر سنگی جهان که در لغت به معنای معبد خدایان و قلعه پروردگار می باشد . مردم ساکن در این منطقه شهر سنگی اوپلیستیخه را به عنوان یک شهر و منطقه مقدس که جایگاه خداوند است دانسته و همواره از آن به عنوان نماد قدرت یاد می کرده اند که البته پیدایش این شهر بزرگ را به نوه کارتلس یعنی اوپلس نیز نسبت می دهند .

در ابتدای این شهر یک بنای سنگی بسیار زیبا با طراحی معماری خاص که مربوط به قرون نهم و دهم میلادی است وجود دارد واشیائ متعددی در این شهر پیدا شده است که ساخت دست هستند. این اشیائ مربوط به دوره‌های مختلفی بوده که شامل جواهرات طلا، نقره و برنز هستنداین عطیقه جات در موزه ملی تفلیس نگهداری می‌شود.در این شهر نمونه‌هایی از سرامیک و مجسمه سازی نیز کشف شده است.شهری که از تراشیده شدن صخره ها به دست برده ها در ده کیلومتری شهر گوری در دل کوه ایجاد شده است . در بعضی از بنا‌ها نیز طاقچه‌هایی وجود دارد که به منظور اهداف تشریفاتی از آن‌ها استفاده می‌شده است. شهر سنگی اوپلیستیخه که بر روی یک صخره ی بلند و در ساحل غربی رودخانه متکواری بنا شده است .

این شهر سنگی زیبا به سه قسمت شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم شده است که بخش شمالی که بیشتر ساختمان‌ها و بنا‌های صخره‌ای در آن قرار دارد با یک گذر‌گاه تونلی شکل به بخش جنوبی شهر سنگی اوپلیستیخه متصل شده است. بخش مرکزی از وسیع ترین بخش ها می باشد که از بیشترین غار نیز برخوردار گشته است. این قسمت از طریق یک کانال باریک به قسمت جنوبی شهر متصل می شود.

شهر گوری که توسط قدرتمندترین پادشاه به نام داویت چهارم ساخته شده شهری است صنعتی که در ایالت کارتلی کشور گرجستان قرار گرفته است .

شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان از غارهای متعدد و متفاوتی ساخته شده است ، مردم اوپلیستیخه از این غارها تنها به عنوان محل زندگی و سکونت استفاده نمی کردند بعضی از این غارها به عنوان عبادتگاه و بعضی دیگر به عنوان محل دفن افراد مورد استفاده قرار می گرفته است غار شاه توت یکی از این غارها است.

غار شاه توت که متعلق به یکی از افراد سلطنتی بوده دارای کنده کاری هایی هندسی شکل در سقف غار می باشد نا گفته نماند که این غار برای سکونت این فرد بوده است . شهر سنگی اوپلیستیخه  از 700 غار تشکیل شده بوده است که امروزه تنها 150 تا از این غارها باقی مانده است .

این شهر در قرن ششم قبل از میلاد مسیح توسط بردگان ساخته شده است ، از اهمیت و ارزش این شهر با گسترش دین مسیحیت به جای بت پرستی در قرن چهارم میلادی کاسته می شود اما این شهر تا قرن 13 میلادی مسکونی باقی می ماند .

در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم میلادی زمانی که تفلیس توسط مسلمانان فتح می شود این شهر دوباره مورد توجه قرار می گیرد و از آن به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می شود .

در قرن 14 این شهر ازتاخت و تازهای مغول در امان نمی ماند و متروک میشود و تنها در مواردی به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار میگیرد.

نا گفته نماند که شهر سنگی اوپلیستیخه در گذشته دارای بخش های مختلفی از قبیل نانوایی ، کانال آب ، غارهای مختص شراب ، تونل های و راه های گریز مخفی برای فرار افراد سلطنتی ، کلیسا ، قصر های سلطنتی که به شکل همان غارهای تزئین شده هستند ، تونل برای دسترسی به آب ، سد ، سیاه چال و زندان ، بازار ، مکانی برای نگهداری حیوانات ، قلعه های دفاعی و انواع بی شماری از معابد و پرستشگاه ها بوده است که به گفته باستان شناسان عبادتگاه هایی که در این شهر  کشف شده اند برای پرستش الهه خورشید بوده است.
کد خبر 237061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =