چمدان: آیت الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد روز گذشته در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه شهر گفت: برادری که مسئولیت مدیریت شهری را عهده‌دار است باید توجه کند هویت امام هشتم حفظ شود نه به عنوان شهری که از سویی گردشگر دارد و از سوی دیگر شهروند و مجاور و گردشگر؛ اینها تعبیر ضد امام رضا(ع) است؛ این شهر گردشگر ندارد زائر امام رضا(ع) دارد. چه کسی می‌گوید برای گردشگری به این شهر آمده؛ ما اینجا زائر داریم نه گردشگر.

او اظهار کرد: بنده شفاف بگویم؛ جریان‌های قدرت و ثروتی هستند که برای سودجویی در این شهر آمده‌اند و فکر کرده‌اند شهری که ۳۲ میلیون زائر داخلی و ۴ میلیون زائر خارجی دارد بهترین جا برای سودجویی و مرکز عیاشی است و لذا آمده‌اند شادی جوان را بهانه کرده‌اند تا یک سلسله حرکات ناهنجار و مراکز منکر غیرشرعی برای سود و درآمد نامشروع خود ایجاد کنند و شهروند مشهدی را جلو می‌اندازند. فکر نشاط جوان هستید؟ اگر واقعا فکر شادی جوان هستید دست این آقا پسر ۲۲ ساله و دختر خانم ۱۸ ساله را در دست هم بگذارید تا زندگی آرام بخش شروع کنند و نشاط و شادی آنها به اندازه یک میلیون کنسرت و حرکات ناهنجار بیشتر می‌شود.

[related-post id="236739"]

این اظهار نظرها پیش از این هم در مورد استفاده از نام زائر یا گردشگر وجود داشت و با نصب تابلو راهنمای گردشگر به جای راهنمای زائر از سوی شهرداری مشهد اوج گرفت و با انتقاد تند روزنامه کیهان روبرو شد.

نرگس شالچیان معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در واکنش به انتقادات صورت گرفته گفته بود: «مشهد، شهری فراملی است و می‌طلبد از واژگان، مفاهیم و تعابیر استاندارد که مورد پذیرش مجامع بین‌المللی است برای معرفی اماکن این شهر استفاده شود تا در نزد گردشگر داخلی و خارجی قابل فهم و بهره‌برداری باشد».

[related-post id="204106"]

از سوی دیگر اردشیر اروجی کارشناس گردشگری در این مورد به خبرنگار چمدان گفت: گردشگری یک موضوع عام است که حدود ۲۵-۲۴ زیر شاخه‌ همانند گردشگری زیارتی، تاریخی، فرهنگی، طبیعت گردی، بومگردی و… دارد .مشهد یکی از شهرهایی است که در شاخه‌های متعدد گردشگری پتانسیل و استعداد دارد بنابراین بهتر است در این شهر از واژه عمومی گردشگر استفاده شود که گردشگران زیارتی را نیز شامل می‌شود.

او توضیح داد: ما در مشهد اولین پارک آبی بزرگ را داشتیم که در سال‌های مختلف گسترش هم پیدا کرد، مراکز خرید بزرگی هم در مشهد ایجاد شده و مراکز فرهنگی و تفریحی مختلفی در این سا‌ل‌ها ایجاد شده که در واقع در راستای همین توسعه گردشگری عمومی است که کار درستی بوده‌ است.

اروجی افزود: در یک شهر همواره شاخه‌های مختلف گردشگری باید در نظر گرفته‌ شود اما در مشهد می‌توان گردشگری زیارت را محور قرار داد.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخلاف اظهارات امام جمعه مشهد، زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند را گردشگران مذهبی می‌داند که دیگر تک بعدی نیستند و علاوه بر زیارت به سیاخت و توریست درمانی هم می‌پردازند.

معاون رئیس جمهور در این زمینه می‌گوید: گردشگری مذهبی ديگر مانند گذشته در ايران تك بعدی نيست، گردشگری مذهبی و زيارتی ايران به نوعی به گردشگری تلفيقی زيارت، سياحت و توريست درمانی تبديل شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با وجود این اظهارنظرها و درگیری‌های جناحی هفته گذشته بر اساس آنچه در واقعیت حوزه گردشگری مشهد رخ می‌دهد گفت: سالانه 6 هزار گردشگر سلامت از کشورهای مختلف در بیمارستان‌های مشهد پذیرش و بستری می‌شوند و این تعداد با احتساب خدمات سرپایی به گردشگران سلامت به ۲۰ هزار نفر می‌رسد.

[related-post id="204330"]

[related-post id="236385"]
کد خبر 236871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =