چمدان: ایمان ایوبی، پژوهشگر ح.زه میراث طبیعی در شست تخصصی که به منظور بررسی روند تهیه اطلس میراث طبیعی کشور برگزار شد گفت: طراحی و پیاده سازی پایگاه داده مکانی اطلاعات  جغرافیایی (GIS) به عنوان یک سیستم اطلاعات استاندارد و تخصصی و بر اساس سند راهبردی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  امريی ضروری است، بنابراین در تهیه اطلس میراث طبیعی ایران اطلاعات مکانی و توصیفی و عوارض مکانی و اقلام توصیفی موردنیاز شناسایی و تعریف می شوند.

او گفت: یکی از وظایف مهم و حیاتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری ایران،  شناسایی، معرفی، حفظ و ثبت میراث طبیعی ملی ایران، همانند محدوده‌های جغرافیایی طبیعی دارای کیفیت ویژه فیزیکی و یا زیست شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه هاي طبیعی تاریخی، نمونه هاي ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آن‎ها است تا تحت حفاظت و بهره برداری پایدار قرار گیرد.

وی افزود: رویکرد نوین هم اکنون از گردآوری مستندات کاغذی سنتی و به روز نگه داشتن اطلاعات آن ها، به طرف بهره‌گیری از سیستم‌های کامپیوتری جدید و فناوری GIS  حرکت کرده است.

این پژوهشگر خاطرنشان ساخت: بنابراین ساماندهی انواع اطلاعات مورد نیاز در سیستمی که بتواند ارتباط میان اطلاعات را با مکان آنها در روی زمین برقرار کرده و انجام پردازش ها را روی اطلاعات مکانی ممکن سازد ، می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای اطلاعاتی، تحلیلی و برنامه ریزی آن مجموعه باشد.

ایوبی با بیان اینکه در این راستا به نظر می رسد طراحی و پیاده سازي پایگاه داده مکانی اطلاعات  جغرافیایی (GIS) به عنوان یک سیستم اطلاعات استاندارد و تخصصی و بر اساس سند راهبردي سازمان امري ضروري محسوب شود، افزود : بنابراین در این طرح، بر اساس استانداردهاي موجود پایه و تخصصی مرتبط با نیازمندي‌ها و توقعات سازمان در حوزه میراث طبیعی، اطلاعات مکانی و توصیفی و همچنین عوارض مکانی و اقلام توصیفی موردنیاز شناسایی و تعریف می شود.

او گفت: در این سیستم ، اطلاعات مکانی معرف شکل و موقعیت عوارض و اطلاعات توصیفی شامل، خصوصیات و ویژگی های مرتبط با اطلاعات مکانی است که تماما درون یک پایگاه داده مکانی ذخیره می‌ شوند.

این پژوهشگر اظهار داشت: هر چه داده‌هاي موجود در سيستم و روابط بين آنها به آنچه در دنياي واقعي وجود دارد نزديكتر باشند، نتايج به‌دست آمده از پرسش‌ها و تجزيه و تحليل‌ها به واقعيت نزديك‌تر بوده و با آنچه در دنياي واقعي مي‌گذرد، تطابق بيشتري دارد.

ایوبی در پایان گفت: نتايج به‌دست آمده از تجزيه و تحليل‌ها مديران و برنامه‌ريزان را در جهت تصميم‌گيري هر چه صحيح تر و بهتر حمايت مي کند.
کد خبر 236847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =