چمدان: کلیدر از توابع سرولایت و جزئی از شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی است. اگرچه این روستا آثار تاریخی و طبیعی مهمی دارد اما بخش بزرگ شهرت خود را مدیون رمان ۱۰ جلدی معروف کلیدر اثر محمود دولت‌آبادی است بنابراین این روستا از نظر گردشگری ادبی نیز اهمیت بسیاری دارد.

داستان کلیدر در این روستای کوهپایه‌ای بینالود می‌گذرد جایی که داستان عشق تراژیک گل‌محمد و مارال رقم می‌خورد. گل‌محمد جوانی یاغی است که بر ظلم اربابان سر خم نمی‌کند و در آخر نیز کشته‌ می‌شود. این کتاب که جلدهای ابتدایی آن در بحبوحه انقلاب اسلامی منتشر شد به دلیل مضمون آن که ایستادگی در برابر ظلم قدرتمندان است، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

محمود دولت آبادی که خود در خراسان به دنیا آمده شخصیت‌های این رمان را از روی شخصیت‌های واقعی نوشته‌ است.

مسئولان شهری سبزوار به همین دلیل تصمیم گرفته‌اند خیابانی در این شهر را به نام این رمان مشهور نامگذاری کنند.

مسعود پسندیده رئیس کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای شهر سبزوار در این زمینه گفت: خیابان تازه تاسیس «سهراب چهار» در سبزوار معروف به «گل افشانی» به نام «کلیدر» اثر محمود دولت آبادی نامگذاری و به تصویبشورای شهر سبزوار رسید.

وی اضافه کرد: کمیته گردشگری در شورای شهر سبزوار تشکیل شده که یکی از راهبردهای آن هویت بخشی به محلات شهر است و در این کمیته اعضای شورا فارغ از هر نگاه سیاسی، خیابان تازه تاسیس «سهراب چهار» را به نام «کلیدر» نام گذاری کردند.

روستای کلیدر نه تنها از نظر گردشگری ادبی اهمیت دارد بلکه آثاری تاریخی همانند گنبد کلیدر را نیز در خود جای داده‌ است. بنای گنبدی و چهارطاقی کِلیدَر (kelidar) متعلق به قرن ۸ هجری قمری (ایلخانی – تیموری) آرامگاهی تاریخی در روستای معروف کلیدر است. گفته می‌شود که این چهار طاقی در داخل خود دو قبر را جای داده بوده است که برخی معتقدند یکی از آنها آرامگاه جوشن بیگ بیات از بزرگان ایل بیات است. گنبد تاریخی کلیدر که بنایی وقفی است به شماره ۲۳۷۸ و در تاریخ ۲۳/ ۵/ ۱۳۷۸ به ثبت رسیده است.

[related-post id="185230"]

[related-post id="220812"]

 

 
کد خبر 236711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =