چمدان: این عمارت در دروه قاجار در اوایل دهه 1300 هجری قمری به دستور يار محمدخان شادلو معروف به سردار مفخم حاکم منطقه شمال خراسان به عنوان محل سکونت او و خانواده‌اش ساخته شده است.

[caption id="attachment_236420" align="aligncenter" width="566"]عمارت مفخم سردار مفخم حاکم خراسان شمالی و سازنده دارالحکومه مفخم[/caption]

عمارت مفخم شامل 34 اتاق و دو تالار است و در این عمارت هنرهای معماری همانند كاشيكاری معرق، معقلی و هفت رنگ و نقاشی و... دیده می‌شود.

این عمارت در گذشته به همراه بناهای دیگری همانند حوضخانه‌، کلاه فرنگی، آئینه خانه باغ و ... دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده‌ است.

[caption id="attachment_237118" align="aligncenter" width="1024"]عمارت مفخم در بجنورد عمارت مفخم در بجنورد[/caption]

از بناهای باقی مانده از این مجموعه آئینه‌ خانه هم از ارزش بسیاری برخوردار است که امروزه به موزه اسناد و نسخ خطی تبدیل شده‌ و به صورت جداگانه با شماره 1167 در فهرست میراث ملی قرار دارد.

این عمارت به عنوان فضای اداری و ديوانی برای انجام ديدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سياسی عهد قاجار و انجام مراسم تشريفات نظامی و رايزني در باب مسائل سياسی و اجتماعی با سران ايل شادلو و ديگر رجال سياسي دوره قاجار کاربری داشته‌ است.

[caption id="attachment_236422" align="aligncenter" width="720"]عمارت مفخم آئینه خانه مفخم[/caption]

گفته می‌شود طراحی این بنا را ممتحن الدوله اولین مهندس معمار ايرانی که از دانشکده معماری پاريس فارغ التحصيل شده بود و مجموعه بناهای بهارستان تهران (مجموعه مجلس) را طراحی کرده انجام داده‌ است.

ساختمان آيينه خانه دو طبقه است و تالاری با آئینه‌کاری نفیس دارد.

[caption id="attachment_236425" align="aligncenter" width="800"]عمارت مفخم آئینه خانه مفخم[/caption]
کد خبر 236418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =