کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران است که در دوره‌های تاریخی متعددی بازسازی شده و همراه با مجموعه کلیساهای منطقه آذربایجان ایران یعنی کلیساهای «قره کلیسا یا سنت تادئوس»، «سن استپانوس» و «زور زور» به ثبت جهانی رسیده است. این کلیسای قدیمی از جمله کلیساهای مورد احترام ویژه بین ارامنه است و سالانه مراسم مذهبی مخصوصی در آن برپا می‌شود.

قره کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف است روی مزار تاتائوس حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است. این کلیسا به عنوان اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت شناخته می‌شود.

آئین مذهبی باداراک سوم تا پنجم مرداد ماه در قره کلیسای چالدران برگزار می‌شود. بر همین اساس در این روزها حضور گردشگران غیرمسیحی در این اثر تاریخی ممنوع است.

در این آیین که برنامه اصلی آن در روز پنجم مرداد ماه برنامه‌ریزی شده نظیر سال‌های گذشته زائرانی از اقصی نقاط جهان مانند ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورها شرکت می‌کنند. در طول این مدت زائران قره کلیسا اعمال خاص این کلیسا را شامل روشن کردن شمع، راز و نیاز با خدا، غسل تعمید نوزادان و قربانی کردن گوسفندان را به جای می‌آورند و با انجام این اعمال از خداوند بزرگ طلب رحمت و مغفرت گناهان را می‌کنند.

ریتا خضرزاده معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌ غربی در این زمینه گفت: مکاتبه‌های لازم توسط این اداره‌کل با دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان به عمل آمده است تا در ایامی که مربوط به برگزاری مراسم سالانه ارامنه است نسبت به اعزام تورهای گردشگری به مقصد این بنای جهانی اقدام نکنند.

امسال قره کلیسا میزبان شصت و پنجمین مراسم مذهبی باداراک خواهد شد.

چطور به قره کلیسا برویم؟ 
 

کد خبر 236342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =