انتقاد فریدون شهبازیان از سازمان میراث فرهنگی | ارجمند: طرفداران راک و متال را سال‌ها گردشگر ترکیه کردیم

چمدان: فریدون شهبازیان رهبر سابق ارکستر ملی ایران در نشست هم‌اندیشی تخصصی هنرمندان موسیقی با مدیران سازمان توسعه تجارت ایران در راستای برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی و هنری تصویر صادرات صنایع خلاق گفت: مهم‌ترین موضوعی که من برای این مجموعه مطرح می‌کنم شرایطی است که بیش از ۱۵ سال است درگیر آن هستم و آن موضوع سازمان مرتبط با حوزه گردشگری است که در این حوزه دچار مشکلاتی هستیم. در تمام دنیا وقتی گردشگرانی به کشورهای مختلف سفر می‌کنند گروه‌ها و ارکسترهایی نیز از یک کشور همراه با گردشگران حضور دارند که معرف خوبی برای موسیقی هر کشوری محسوب می‌شوند.

وی افزود: البته ممکن است در حوزه هزینه‌ها دچار مشکلاتی باشیم اما می‌توان این موضوع را حل کرد. پس بهترین راه برای این مرکز ارتباط با سازمان‌های مرتبط با گردشگری و حتی خود این مجموعه است که باید در این زمیته کارهایی را انجام دهند.

کامبیز روشن نیز در این مراسم گفت: موسیقی زبان مشترک همه دنیاست. همه افراد می‌توانند بی‌واسطه این هنر را درک کنند. این همان ویژگی است که می‌تواند موسیقی را به کالایی پر مصرف تبدیل کند. دنیای امروز دنبال کیفیت است. ما باید ببینیم کیفیت موسیقی در کشورمان چه جایگاهی قرار دارد. برای اینکه بتوانیم سرمان را در دنیا بالا نگه داریم و موسیقی ارزشمندی داشته باشیم باید سراغ اتاق فکر رفت.

پیروز ارجمند مدیر سابق دفتر موسیقی نیز با اشاره به اینکه بخشی از سیاست‌های حاکمیتی کشور در دست من و شما نیست، گفت: هنگامی محدودیت موسیقی راک و متال برداشته شد از خروج ۱۵ هزار نفر از مخاطبان برای رفتن به کنسرت‌های راک و متال در کشور ترکیه جلوگیری کردیم. کنسرت‌های خارجی در کشور شکل گرفت و از خروج ارز جلوگیری کردیم.

علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی نیز گفت: هنر و صنایع خلاق ایران باید راهی به خارج از ایران پیدا کنند. در همکاری با ارکستر ایتالیایی، تمام هزینه‌های ارکستر ایتالیا را شرکت‌های ایرانی مقیم ایتالیا پرداخت کردند. من به همان شرکت‌ها مراجعه کردم و گفتم برای ارکستر سمفونیک تهران هم همین هزینه را بدهید. جوابشان جالب بود، به من گفتند ما اگر برای ارکستر ایتالیایی هزینه می‌کنیم، از مالیاتمان کم می‌شود. اگر برای شما خرج کنیم چگونه جبران می‌شود.

وی گفت: هیچ جای دنیا موسیقی بدون حمایت حاکمیت نمی‌تواند پیشرفت کند. تمام اجراهای خارجی در ایران از سوی سفارتخانه‌ها حمایت می‌شوند. حتی اگر بلیت فروشی در آن کنسرت هم مطرح باشد. سفارتخانه‌های ما آیا از اجراهای موسیقی در کشورهای دیگر دنیا حمایت می‌کنند.

محمد تقی ضرابی عضو هیات مدیره خانه موسیقی نیز در این نشست گفت: متاسفانه موسیقی‌ که در جامعه ما رشد کرده مربوط به خودمان نیست. متاسفانه به دلیل مدیریت‌های ناروا و نادرست موسیقی‌هایی که در کشور ما جریان دارد از خرده موسیقی‌های فرهنگ‌های دیگر وام گرفته شده که دارای مولفه‌های بسیار ناپسند و بدی است. بنابراین اول موضوع حفظ اصالت موسیقی ایرانی و دوم تلاش برای حضور جهانی موسیقی ایرانی در جهت افزودن کالاهای فرهنگی، مهم‌ترین نکاتی است که می‌توانیم روی آن تمرکز داشته باشیم.

[related-post id="34624"]

نخستین جشنواره تصویر صادرات صنایع خلاق با حضور حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، تجسمی، رسانه‌های دیجیتال، صنایع دستی و گردشگری، سینما، تئاتر و دیگر فعالیت‌ها در این راستا و مرتبط اسفندماه ۹۸ برگزار می‌شود.

[related-post id="212790"]

[related-post id="232420"]
کد خبر 236292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =