چمدان: این بازار که روز به روز هم داغ‌تر می‌شود بستر مناسبی برای فعالیت‌های کلاهبرداران فراهم ساخته تا جایی که با یک جستجوی کوچک در فضای مجازی با انواع و اقسام تبلیغات ترغیب‌کننده برای اخذ ویزای کشورهای مختلف روبه‌رو می‌شویم.

این در شرایطی است که رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران می‌گوید: «پای دلال‌ها و واسطه‌ها در تجارت آزاد ویزا در میان است و دفاتری با پوشش غیررسمی «وکلای مهاجرت» وارد حوزه خرید و فروش ویزا شده‌اند.» با این اوصاف به نظر می‌رسد پای دلال‌ها که پیشتر در املاک، خودرو، دلار و غیره باز شده بود این بار به تجارت آزاد ویزا باز شده و خیلی راحت جیب مردم را هدف قرار داده است.

[related-post id="185768"]

دلال‌های ویزا در اینستاگرام

کافی است کلمه ویزا را در اینستاگرام جستجو کنید آن وقت با انواع و اقسام آگهی‌هایی مواجه می‌شوید که اخذ ویزا برای کشورهای مختلف را تبلیغ می‌کنند! در اکثر این تبلیغات شماره‌ای برای تماس ذکر شده که مربوط به کشوری دیگر است و گفته شده است که برای اطلاع بیشتر به شماره مورد نظر در پیام‌رسان واتس‌آپ پیام داده شود؛ از طرف دیگر در تبلیغات سلبریتی‌های اینترنتی هم سایت‌های اخذ ویزا و مهاجرت دیده می‌شود که با زرق و برقی خاص آن را تبلیغ می‌کنند!

آفتاب یزد نوشت: برای بررسی بیشتر نحوه عملکرد این دلال‌ها، با یکی از آن‌ها که تبلیغاتی تحت عنوان «شرایط استخدام راننده سواری در کشور قطر و اخذ ویزا در کمترین زمان ممکن» در فضای مجازی منتشر کرده بود تماس برقرار کردیم. آگهی‌دهنده معتقد است که عضو یکی از شرکت‌های بین‌المللی است که از دولت گرجستان مجوز رسمی دارند. او اخذ ویزای کار برای رانندگی در قطر را یکی از بهترین تسهیلات شرکت ذکر می‌کند، محل کار راننده مورد نظر را یک شرکت تشریفاتی بین‌المللی عنوان می‌کند و می‌گوید: «شرایط کاری راننده ۴۰ ساعت در هفته است و حقوق آن هم ۲۵ میلیون تومان در ماه همراه با پاداش طبق قوانین جاری کار دولت قطر است!»

در همان نگاه اول این پیشنهاد بسیار ترغیب‌کننده به نظر می‌رسد. فرد آگهی‌دهنده در ادامه می‌گوید: «اخذ دعوتنامه کاری، اخذ اجازه کار و ویزای کاری، مسکن، بیمه و دو وعده غذا و افتتاح حساب ارزی شما هم به عهده کارفرماست و ترانسفر فرودگاهی و سیم‌کارت رایگان هم به عهده ماست.»

بعد هم شروع می‌کند به تعریف و تمجید که «شانس در خانه شما را زده و شما با چنین پیشنهادی می‌توانید زندگی خودتان را از این رو به آن رو کنید! مخصوصاً اینکه این پیشنهاد محدود است و افراد کمی می‌توانند جذب شوند؛ بنابراین برای اخذ ویزا باید سریع‌تر اقدام کنید.»

وقتی صحبت از هزینه‌ها به میان می‌آید کم‌کم بوی دروغ و کلاهبرداری هم به مشام می‌رسد؛ فرد آگهی‌دهنده که خود را پیشتر عضوی از یک شرکت بین‌المللی معرفی کرده بود می‌گوید: «برای اخذ دعوتنامه کاری و اجازه کار جمعاً ۱۵ میلیون تومان باید بپردازید که از این مجموع ۷۰ درصد تسهیلات این شرکت به شماست و ۳۰ درصد شما باید بپردازید. ۵ میلیون تومان در ابتدا پس از تایید کارفرما و ۱۰.۵ میلیون تومان پس از دریافت اولین حقوقتان باید بپردازید. اخذ ویزای کاری ۳ میلیون تومان است که هزینه‌های قانونی سفارت است به عهده خودتان است. بلیت از تهران به دوحه تقریباً ۴ میلیون تومان، به عهده خودتان است. در عین حال باید مبلغ ۲,۰۰۰ ریال قطر هنگام ورود با خودتان همراه داشته باشید و هنگام ثبت‌نام باید مبلغ ۲۰۰ هزارتومان بپردازید که این موضوع هم الزامی‌است. تمام مراحل صدور دعوتنامه شغلی، اجازه کار و تایید ویزا توسط کارفرما در کشور قطر انجام می‌گیرد که حدود سه‌ماه کاری است و اگر به هر دلیلی این شرکت موفق به اعزام شما نشد کل پرداختی‌ها به شما برمی‌گردد.»

در آخر هم توضیح می‌دهد که اگر نخواستید به قطر بروید ما می‌توانیم ویزا برای کشورهای عمان، قبرس، ترکیه و کره را برای شما فراهم کنیم. مشکل از آن جایی آغاز می‌شود در صورتی که بعد از پرداخت پول، این شرکت اقدامات خود را انجام نداد چطور باید پول‌های واریزی را پس گرفت آن هم در شرایطی که همه افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم خارج از کشور هستند؟ وقتی این سوال را مطرح می‌کنیم فرد مذکور می‌گوید: «این کار بر پایه اعتماد شکل می‌گیرد و شما چاره‌ای جز اعتماد ندارید، در ازای این اعتماد هم این شرکت تضمین می‌کند که ویزای شما اخذ و شما می‌توانید در کشور مطلوبتان کار کنید!» به همین شکل هم روز به روز بر تعداد افرادی که قربانی کلاهبردارانی در پوشش وکیل مهاجرت می‌شوند افزوده می‌شود!

[related-post id="236094"]

تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی غیرقانونی است

اواسط خردادماه سال جاری بود که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران بخشنامه‌ای برای تمامی آژانس‌های گردشگری ارسال کرد. در این بخشنامه آمده بود: «با توجه به گزارش‌های واصله و همچنین تعدد شکایت‌های مطرح‌شده درباره تبلیغ و ارائه خدمات با عنوان «اخذ ویزای تضمینی» بدینوسیله اعلام می‌دارد از آن‌جا که تعهد ویزای تضمینی کشورها از جمله کانادا، استرالیا و حوزه شنگن، «غیرقانونی» بوده و این امر صرفاً با هدف سوءاستفاده مالی توسط برخی افراد سودجو صورت می‌گیرد، لذا مقتضی است اطلاع‌رسانی مناسب به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تحت پوشش مبنی بر جلوگیری از هر گونه تبلیغ و اقدام به اخذ ویزا با عنوان تضمینی صورت گیرد تا از بروز مشکلات احتمالی اجتناب شود. بدیهی است در صورت وصول هرگونه گزارش یا شکایت با این موضوع، مراتب جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون فنی ارجاع خواهد شد.» با این حال هنوز هم شاهدیم که در اکثر تبلیغات بری اخذ ویزا واژه تضمینی کاربرد دارد و روی آن تاکید می‌شود!

دلال‌های ویزا در فضای مجازی جولان می‌دهند کسی هم در رابطه با این موضوع اقدامی انجام نمی‌دهد و روزبه‌روز بر تعداد کسانی که در چنگال کلاهبرداران گیر کرده‌اند افزوده می‌شود!

[related-post id="204702"]

[related-post id="228098"]
کد خبر 236175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =