چمدان: احمد مسجد جامعی در جریان برگزاری یکصدو پنجاه و ششمین جلسه شورا در تذکری درباره آتش سوزی در میدان حسن آباد گفت: شهرداری تهران گزارشی فنی پیرامون پرسش‌هایی که از سوی اعضای شورا عنوان شد و در بین شهروندان و افکار عمومی هم مطرح است در صحن علنی شورا ارائه دهد و راجع به علت یا علل آتش سوزی، زمان آتش سوزی، اتفاقاتی که افتاد، فقدان سیستم اعلان حریق و مسائلی از این دست گزارش دهد.


مسجدجامعی با بیان مطلب فوق در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از شهروندان به دلیل اقبالی عمومی که نسبت به خاطره جمعی در شهر تهران داشتند تشکر می‌کنم. مردم و ذهن جمعی آنها و نیز رسانه‌های مختلف نسبت به حوادث شهر تهران حساسیتی پیدا کرده که بسیار ارزشمند است.


عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: این بنا تنها بنای باقیمانده است که به سبک معماری رنسانس ایتالیا در ایران ساخته شده و البته بنای محکمی هم هست. دلیل این استحکام را هم می‌توان در همین حادثه اخیر دید که گنبدهای آهنی آن ذوب شده و از بین رفته اما کلیت بنا پابرجاست. این خود نشان می‌دهد که این بنای 90 - 80 ساله چه مقاومتی داشته و چه محاسباتی برای آن در نظر گرفته شده است.


وی با اشاره به این که ساختمان آتش نشانی، جنب بنای تاریخی حسن آباد بوده این پرسش را مطرح کرد که  آتش نشانی چرا باید دیر مطلع شود در صورتی که انتظار می‌رفت این کار سریعتر انجام شود.


مسجدجامعی در ادامه گفت: ضرورت دارد بازسازی این بنا را صرفا به جداره خلاصه نکنیم. این که صرفا جداره سازی و نما را ترمیم و مرمت کنیم درست نیست.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که بنای حسن آباد اهمیت فرهنگی، هنری، میراثی و هویتی دارد یادآور شد: در کنار این بنا یکی از قبرستان‌های مهم تهران قرار داشته که برخی شخصیت‌های مشروطه خواه و هنرمند مانند میرزا رضا کلهر خوشنویس بزرگ معاصر یا سردار جنگل در آن دفن بوده‌اند. بعدها شاید برای آن که آن خاطره‌ها از بین نرود یک کاربری جدید برایش تعریف کردند. این جا به واقع یک خاطره جمعی شکل گرفته است که ساختمان بخشی از آن است.


وی در ادامه به میدان پیشین حسن آباد اشاره و بیان کرد: در روبه روی این بنا، مجسمه ملک المتکلمین وجود داشت که تندیس این شخصیت سال‌ها در همین خیابان بوده اما در سال‌های دهه 50 روشن نیست چرا و چگونه از میدان حسن آباد که آن سال‌ها به میدان ملک المتکلمین مشهور بود برداشتند.


مسجدجامعی ادامه داد: نامگذاری حسن آباد هم برای خود تاریخچه‌ای دارد که جالب است. این جا املاک مستوفی الممالک بوده که به نام پسرش حسن نامگذاری کرده و بارها هم نام آن عوض شده‌است.


عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر این نکته که با این که آتش سوزی این بنا جای تاسف دارد اما در عین حال فرصت جدیدی ایجاد شده تا به ظرفیت‌های این میدان توجه شود گفت: شاید بشود طبقه بالای بنا را به موزه این میدان یا خیابان تبدیل کرد. پیشنهاد من این است که پیش از عمل، به ظرفیت‌های جدیدی که این بنا می تواند ایجاد کند فکر کنیم و صرفا ساخت را به جداره تقلیل ندهیم و به آن اکتفا نکنیم.


وی گفت: گرچه کامل کردن جداره‌ها هم بخشی از احیای میدان است اما نباید فراموش کرد که احیای میدان فکر، برنامه و تصمیمی می طلبد که بسیار وسیعتر از جداره سازی است.


[related-post id="235818"]


لزوم آموزش‌های ویژه اطفای حریق در اماکن تاریخی 

حجت نظری درباره حریق در میدان حسن آباد گفت: در ساعات پایانی چهارشنبه هفته گذشته در میدان تاریخی حسن آباد رخ داد. پیشینه این میدان و ارزش میراثی و معنوی آن برکسی پوشیده نیست و باتوجه به اینکه در روزهای اخیر زیاد در این مورد صحبت شده، من از شرح آن صرف نظر می‌کنم. اما ابهاماتی پیرامون این حادثه وجود دارد که لازم است مسئولان مرتبط در شهرداری و نیز دیگر مسئولان نسبت به آن پاسخگو باشند.


وی ادامه داد: چرا ساختمانی که به ثبت ملی رسیده و جزو آثار فاخر ملی و بخشی از هویت شهری ما محسوب می‌شود، باید به محل فروش ابزار و یراق بدل شود؟ دیگر اینکه چرا سیستم‌های به‌روز اطفا و هشدار حریق در این ساختمان‌ها نصب نشده بود و نظارت لازم توسط شهرداری صورت نگرفت؟ به نظر می‌رسد لازم است شهرداری تهران با هماهنگی اتاق اصناف و دیگر متولیان امر، نسبت به تغییر کاربری‌های نامتجانس در بافت تاریخی و فرهنگی اقدام کند.


عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به ابهام دیگری که برای بسیاری از شهروندان ایجاد شده است اشاره داشت و گفت: میزان تخریب باتوجه به نزدیکی ایستگاه آتش‌نشانی است ابهامی است که جای سوال دارد. آتش‌سوزی در ضلع شمال غربی میدان حسن آباد رخ داد و در مجاورت محل حریق، یعنی دیوار به دیوار این ساختمان، ایستگاه شماره یک آتش نشانی قرار گرفته است. برای بسیاری از مردم این سوال مطرح شده که آیا آتش نشانی دیر برای اطفای حریق وارد عمل شده یا شدت توسعه حریق در دقایق اولیه بسیار بالا بوده است؟ یا این پرسش مهم که اگر آتش در بافت تاریخی بازار به جان اماکن و ابنیه بیافتد، آیا سازمان آتش‌نشانی می‌تواند با این ابزار و امکانات آن را مهار و اطفاء کند؟ در این مورد نیز از معاونت خدمات شهری و مدیرعامل آتش نشانی می‌خواهم که مستندات خود را ارائه کنند و در عین حال از آتش نشانان عزیزی که با جان و دل در ماموریت اطفای حریق حضور داشتند، تشکر می‌کنم.


وی بر لزوم  آموزش‌ها و امکانات تخصصی لازم برای اطفای حریق در اماکن تاریخی و دارای ارزش ملی و میراثی به آتش نشانان و امدادگران تاکید کرد و افزود: گاهی نحوه خاموش کردن آتش، خود ممکن است به بناهای با ارزش آسیب بیشتری وارد کند. مثلا در همین موضوع، پرسش مطرح می‌شود که آیا بهتر نبود به جای آب، از کف برای خاموش کردن آتش استفاده شود تا احتمال ریزش ساختمان به واسطه سنگین شدن بنا، کمتر شود؟


نظری ابراز امیدواری کرد تمامی شهروندان و به خصوص مالکان ساختمان‌های ثبت شده اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آثار و میراث ملی کشورمان داشته باشند.


[related-post id="235434"]


زهرا صدراعظم نوري در جلسه صحن علني شوراي شهر تهران گفت: با توجه به وقوع حادثه آتش سوزی در انبار بزرگ ابزار و یراق آلات واقع در میدان حسن آباد در روز چهارشنبه 26 تیر ماه 1398 که به علت  توجه نکردن به ضوابط و مقررات ایمنی در دوره بهره برداری رخ داده است، در ابتدا لازم می دانم مراتب تقدیر و تشکر خود را از ایثارگران پرتلاش خانواده آتشنشانی شهر تهران که با تلاش خود مانع گسترش و سرایت آتش شدند اعلام کنم.


او با بیان اینکه با توجه به آمار و اطلاعات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در سال 1397، سازمان حدود 736 مورد عملیات اطفاءحریق در اماکن تجاری - کسبی و انبارها را داشته است تاکید کرد: این رقم 12 درصد از کل حریق‌های ساختمانی و اماکن را به خود اختصاص داده است. اماکن و ساختمان‌هایی همچون ملک مذکور که به علت تغییر کاربری و نوع فعالیت صنفی از درجه خطرپذیری بالایی در زمینه حریق برخوردار هستند و با بی‌توجهی به ضوابط اولیه ایمنی باعث حوادثی مانند حادثه هفته گذشته می‌شود و ضمن تحمیل خسارت به شهروندان و مدیریت شهری می‌توانند باعث از دست رفتن بخشی از هویت تاریخی یک شهر شود.


عضو شورای شهر پنجم اضافه کرد: از این رو ضروری می‌دانم در خصوص لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود در قوانین فرادستی برای ساماندهی سازوکار نظارت بر ایمنی آن دسته از ساختمان‌هایی که تصرف کسبی ـ تجاری، کارگاهی، صنعتی و یا انبار دارند بار دیگر تاکید کنم و با توجه به بند «ز» ماده 37 قانون نظام صنفی کشور، لازم است ساز وکار مشترکی بین اتحادیه اصناف و سازمان آتش نشانی شهرداری تهران برای منوط نمودن صدور یا تمدید جواز صنفی به دارا بودن تاییدیه ایمنی ساختمان در برابر حریق به تناسب نوع فعالیت صنفی ایجاد شود.


رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت حفظ ایمنی در آثار تاریخی گفت: از سوی دیگر نظر به اینکه آثار تاریخی به جا مانده از گذشته در پایتخت، هویت شهر محسوب می‌شوند و شهروندان با آن‌ها احساس تعلق خاطر به تهران پیدا می‌کنند، حفاظت از آثار تاریخی در مقابل حریق و هر نوع آسیب و‌خطر بسیار حائز اهمیت بوده و ضروری است.


نوری در پایان تاکید کرد:  از این فرصت استفاده کرده و بر ضرورت اهتمام ویژه تمام نهادهای درگیر در ایمن‌سازی آثار فرهنگی و‌ تاریخی به ویژه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حفظ و ایجاد ایمنی در آن‌ها تاکید می‌کنم.


[related-post id="235439"]


[related-post id="235390"]


کد خبر 235892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =