چمدان: ونیز میزبان میلیون‌ها گردشگر است اما برای نگهداری از این شهر رویایی هر روز قوانین سخت‌گیرانه‌تری در مورد گردشگران وضع می‌شود. دو گردشگر آلمانی اخیرا طعم تلخ این قوانین را چشیده‌اند.

یک زوج آلمانی که به ونیز سفر کرده‌اند زیر پل «ریالتو» اجاق کوچکی را روشن کردند تا قهوه آماده کنند اما به سرعت توسط پلیس بازداشت و با جریمه‌ای عحیب روبرو شدند. این زوج برلینی ۹۵۰ یورو جریمه و از ونیز اخراج شدند تا بدانند که نباید ایمنی شهر ونیز را به خطر بیندازند.

پل «ریالتو» قدیمی‌ترین و زیباترین پل ساخته شده روی گراند کانال ونیز است که نمایی ۳۶۰ درجه از کانال را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. این پل سنگی امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر ونیز تبدیل شده است. این پل بین سال‌های ۱۵۸۸ و ۱۵۹۱ ساخته شده است. هدف از ساخت پل ریالتو این بود که جایگزین دائمی به جای پل قایق و سه پل چوبی دیگر باشد که از قرن دوازدهم بر روی گراند کانال ساخته شده بودند. تا زمان ساخت پل آکادمیا در سال ۱۸۵۴ پل ریالتو تنها مسیر عبور عابرین پیاده از عرض گراند کانال بود.

مجموعه قوانین جدید وضع شده در ونیز قواعدی مربوط به پاکیزگی و ایمنی شهر است. این قوانین ممنوعیت‌هایی از جمله پیک نیک در برخی اماکن، شنا کردن در چشمه‌ها و ... را شامل می‌شود و برای متخلفان جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شده است.

[caption id="attachment_235880" align="aligncenter" width="660"]ونیز - اخراج گردشگران از ونیز - مقررات ونیز یک زوج آلمانی که به ونیز سفر کرده‌اند زیر پل «ریالتو» اجاق کوچکی را روشن کردند تا قهوه آماده کنند. همین امر سبب اخراج آنها از ونیز و جریمه 950 یورویی شد[/caption]

لوئیجی برونیارو (Luigi Brugnaro) شهردار ونیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ونیز باید محترم شمرده شود و افرادی که فکر می‌کنند در این شهر می‌توانند هر کاری که بخواهند انجام دهند باید بدانند پلیس محلی با آنها برخورد می‌کند و پس از جریمه بازگردانده می‌شوند. وی همچنین اعلام کرد که از این پس، هویت این افراد به سفارتخانه و یا کنسولگری‌های مربوط اعلام خواهد شد.

به گزارش چمدان، مقررات سخت برای ونیز و بسیاری از بناهای تاریخی دنیا در حالی وضع و اجرا می‌شود که برخی بناهای تاریخی ایران با کمترین مقررات گردشگری اداره می‌شوند. طاق بستان به عنوان نمونه‌ای از این مجموعه‌های تاریخی است که با کمترین هشدارها و مراقب‌ها به حال خود رها شده است.

این مجموعه تاریخی که تلاش می‌کند به ثبت جهانی نیز برسد این روزها با دریافت ورودی سه هزار تومان برای هر فرد به یک پارک عمومی تبدیل شده است به طوری که برخی خانواده‌ها با همراه داشتن گاز پیک نیکی بساط می‌کنند تا از هوای مطبوع این بخش از کرمانشاه لذت ببرند. مسئولی نیز در این مجموعه جهانی وجود ندارد که به این گردشگران یا شهروندان تذکر دهد یا مانع از ورود آنها با وسایل پیک نیک شود.

آنچه از نوع مدیریت میراث فرهنگی در کشورمان می‌توان برداشت کرد بی‌تفاوتی نسبت به تاریخ و فرهنگ کشورمان است.
کد خبر 235878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =