واکنش میراث فرهنگی گیلان به خبر تخریب آرامگاه دکتر حشمت | خاکبرداری برای ساخت المان مبارز نهضت جنگل

چمدان: خبر تخریب مزار دکتر حشمت در رشت اواسط تیر ماه رسانه‌ای و در فضای مجازی به آن پرداخته شد. در آن زمان اعلام شد که شهرداری رشت قرار است در مزار این مبارز نهضت جنگل در محله چله خانه رشت اِلمان بسازد.

مدیران گیلان تاکید کرده بودند شهرداری برای ساخت اِلمان این مبارز نهضت جنگل فقط خاکبرداری سطحی کرده و مزار تخریب نشده است.

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گیلان در جدیدترین واکنش نسبت به خبر تخریب آرامگاه دکتر حشمت گفت: انتشار خبر تخریب مزار دکتر حشمت صحت ندارد و نصب المان بر مزار ایشان طی روزهای آینده با حضور ناظر میراث فرهنگی و یک باستانشناس انجام می‌شود.

ابراهیم حشمت طالقانی زاده ملقب به حشمت الاطباء و سردار حشمت فرزند عباسقلی بود. وی از سران نهضت جنگل بود که از آغاز تشکیل این نهضت با آن همکاری می‌کرد و چندی از طرف هیأت اتحاد اسلام که شورای رهبری نهضت جنگل محسوب می‌شد به حکومت لاهیجان منصوب شد.

دکتر حشمت به ناچار امان نامه حکومت مرکزی را می‌پذیرد و تسلیم قوای دولتی شده و سرانجام محاکمه و به دار آویخته می‌شود.

پیکر او را کاس آقا حسام معروف به خیاط که از آزادیخواهان قدیمی مقیم رشت بود تحویل گرفت و در گورستان محله چله‌خانه به خاک سپرد.

[caption id="attachment_235848" align="aligncenter" width="525"]دکتر حشمت مدیران گیلان تاکید می‌کنند شهرداری برای ساخت اِلمان دکتر حشمت مبارز نهضت جنگل فقط خاکبرداری سطحی کرده و مزار تخریب نشده است[/caption]
کد خبر 235831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =