ترانسیلوانیا منطقه‌ای تاریخی در مرکز کشور رومانی امروزی است که از طرف شرق و جنوب با مرزهای طبیعی رشته‌کوه کارپاتیان احاطه شده است و از سمت غرب تا کوهستان آپوسنی امتداد می‌یابد و چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای هر گردشگری را به‌سوی خودش جذب می‌کند. این شهر هسته اصلی قلمرو باستانی داسی یا داکیه بود و از سده دوم پس‌ازمیلاد جزئی از امپراتوری رم شد.

چمدان - اما نکته مهم این شهر پیوند بسیار نزدیکش با یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های ادبی اروپا است؛ کنت دراکولا. کنت دراکولا، شخصیت خوناشام رمان معروفی با همین نام اثر برام استوکر، نویسنده ایرلندی قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی است که چاپ اول آن در سال 1897 منتشر شد. از زمان انتشار این کتاب تاکنون صدها نمایش و فیلم با اقتباس از آن ساخته شده‌اند و هزاران شخصیت خوناشام دیگر به‌واسطه شخصیت کنت‌ دراکولا به دنیای ادبیات و هنر راه‌یافته‌اند.

رمان دراکولا که در ژانر ادبی گوتیک دلهره نوشته شده است درباره فردی به نام دراکولا به‌معنی «پسر شیطان» است که در سال 1422 به دنیا آمد و در سن 40 سالگی زمانی‌که درحال مرگ بود با شیطان پیمان بست تا عمر جاودانه داشته باشد به این شرط که شب و روز خون آدمیزاد را به‌عنوان غذا بخورد. اگر دراکولا به‌مدت سه روز پیاپی خون انسان نمی‌خورد پیمانش با شیطان شکسته می‌شد.

شخصیت کنت دراکولا به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین سوژه‌های سینما و تئاتر ژانر وحشت شناخته می‌شود. به‌طوری‌که خود استوکر، اولین اقتباس تئاتری این رمان را در سال 1897 به روی صحنه برد و اولین اقتباس سینمایی از شخصیت کنت دراکولا در سال 1922 بر پرده نقره‌ای نقش بست. اما شاید بتوان مجموعه انیمیشن‌های «هتل ترانسیلوانیا» را یکی از شیرین‌ترین اقتباس‌های سینمایی از این شخصیت دانست که علاوه‌بر حضور خود دراکولا میزبان دیگر شخصیت‌های ادبیات ژانر دلهره ازجمله «مرد گرگ‌نما» و «هیولای فرانکن‌اشتاین» است.

اما چرا استوکر ایرلندی، زادگاه این خوناشام را در ترانسیلوانیای رمانی و زمان پیمانش با شیطان را در قرن پانزدهم انتخاب کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برام استوکر، دراکولا را با الهام از شخصیتی واقعی به نام «ولاد سوم» معروف به ولادِ به‌میخ‌کِشنده یا ولاد دراکولا خلق کرد. ولاد سوم، فرمانروای قرن پانزدهم سرزمین وویوودای افلاخونیه (رومانی کنونی) است که به‌خصوص به‌دلیل مجازات‌های سختی که اعمال می‌کرد از جمله به ‌میخ‌کشیدن گناهکاران، شناخته می‌شود. او پس از جنگ‌های طولانی با سلطان محمد عثمانی در سال 1477 به دست نیروهای عثمانی کشته شد. آنها سرش را از تن جدا کردند و در استانبول بر سر میله‌ای قرار دادند و در میدان شهر به نمایش گذاشتند.

در شهر ترانسیلوانیا دو قلعه به نام‌های «قلعه کوروین»، «قلعه بران» وجود دارند که گفته می‌شود جزء املاک ولاد سوم بوده‌اند و به‌همین‌علت، گردشگران به آن قلعه «دراکولا» می‌گویند. این قلعه‌ها به‌خصوص برای جشن هالووین برنامه‌های گردشگری خاص و دلهره‌آوری را به گردشگران ادبی و علاقه‌مندان ژانره وحشت عرضه می‌کند.

قلعه کوروین یکی از دو قلعه شهر ترانسیلوانیا در رمانی است که به قلعه دراکولا معروف است


 

به قلعه کوروین، قلعه هونیادی هم گفته می‌شود[/caption]

 

 

 

نمایی دیگر از قلعه کوروین

 

 

 

قلعه بران، قلعه دیگر شهر ترانسیلوانیا است که به قلعه دراکولا معروف است

 

 

 

قلعه بران زیر نور ماه کامل

 

 

 

تصویری از ولاد سوم در قلعه بران. دراکولا با الهام از شخصیتی واقعی به نام «ولاد سوم» معروف به ولادِ به‌میخ‌کِشنده یا ولاد دراکولا خلق شد

 

 

 

قلعه بران، یکی از نقاط گردشگری ادبی است که به‌ویژه برای هالووین برنامه‌های خاصی برگزار می‌کند

کد خبر 23575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد صالحی IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    69 15
    فیلم هتل ترانسیلوانیا خیلی خیلی باهاله