چمدان: همسایه تاریخی یکی از ایستگاه‌های بزرگ آتش‌نشانی شهر تهران چهارشنبه هفته گذشته دچار حریق گسترده‌ای شد. حریقی که همسایگان آتش‌نشان نیز دیر از آن اطلاع پیدا کردند و نیروهای عملیاتی ایستگاه آتش‌نشانی در جای دیگری مشغول ماموریت بودند. هر چند علت دقیق آتش سوزی و زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشان به محل حادثه هنوز مشخص نشده اما شهرداری تهران 48 ساعت پس از حادثه مرمت این بنا را آغاز کرده است.

[caption id="attachment_235538" align="aligncenter" width="2000"] عکس از آنا[/caption]

ضلع شمال غربی میدان تاریخی حسن‌آباد برخلاف ضلع روبروی خود در جنوب شرقی، یک بنای تاریخی است و به جز جداره آن، باقی بخش‌های این بنا نیز دارای ارزش‌های تاریخی هستند. آتش چهارشنبه شب، بخش‌های زیادی از این بنا را از بین برده و حالا از سقف طبقه دوم این بنا چیزی باقی نمانده است. یکی از گنبد‌های معروف این میدان نیز به طور کامل تخریب و گنبد دیگر آسیب جدی دیده است. شهرداری تهران که هنوز پاسخ علت تاخیر در اطفا حریق نداده، حالا به طور ضربتی بدون تکمیل طرح مرمت، شروع به مرمت یا احتمالا بازسازی این بنا کرده است.


پرهام جانفشان، مدیرکل میراث‌فرهنگی تهران،‌ روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های از تشکیل کمیته میراث فرهنگی برای بررسی صدمات آتش سوزی به میدان حسن آباد خبر داد و گفت که تا چند روز آینده گزارش فنی و کارشناسی از خسارت‌ها آماده و بعد از آن طرح و برنامه مرمت تهیه می‌شود.


این اظهارات مدیران میراث فرهنگی تهران نیز مانند حضورشان در محل حادثه اما بی تاثیر بود و شهرداری تهران ساعتی بعد و در ظهر جمعه، با انتشار خبر آغاز مرمت این بنا، اقدام به داربست بندی ضلع شمال غربی میدان حسن آباد کرد. براساس قانون هرگونه مرمت و تغییر در بناهای تاریخی و ثبت ملی نیاز به طرح مرمت و تایید و نظارت سازمان میراث فرهنگی دارد، با این وجود شهرداری منطقه 11 و سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای مرمت و انتشار خبر مرمت بعد از 48 ساعت تاکید دارند.  در این زمان اندک هر چند طرح مرمتی به میراث فرهنگی ارائه نشده اما مشخص است که شهرداری تهران همچنان علاقه‌ای به در نظر گرفتن نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی ندارد و کارگروه‌های ایجاد شده در سازمان میراث فرهنگی برای بررسی حادثه حسن آباد کاربرد تبلیغاتی و داخل سازمانی داشته باشد. از سوی دیگر نیز این سوال مطرح است که شهرداری تهران در این مدت کم چطور توانسته با کسبه و مالکان ذی‌نفع در این بنای تاریخی به توافق برای مرمت برسد.


در خبر اعلام آغاز مرمت حسن آباد توسط شهرداری تهران هر چند جزییاتی ذکر نشده اما وضعیت فعلی بنا به ویژه آواری برداری و استحکام بخشی طبقه نخست آن نیاز به کارشناسی فنی دارد. با این وجود شهرداری تهران این بار نیز بدون در نظر گرفتن اداره کل میراث فرهنگی و نظرات کارشناسی احتمالی آنها، با ایجاد داربست برای مرمت ضلع سوخته حسن‌آباد دست به کار شده است.


[related-post id="235439"]


 
کد خبر 235707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =