سرنوشت تخریب پیاپی خانه‌های تاریخی در محدوده طرح توسعه حرم شاهچراغ | راه نجات خانه‌های تاریخی محدوده 57 هکتاری چیست؟

چمدان :  تخریب دو خانه در بافت تاریخی شیراز (خانه‌های تاریخی سلیمی به شماره ثبت 8998 مورخ 10 خرداد 1382 و منتصری به شماره ثبت ملی 8975 مورخ 10 خرداد 1382 که به ‌عنوان دو اثر تاریخی قاجاری در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بودند) در محدوده 57 هکتاری (طرح توسعه حرم حضرت شاهچراغ (ع)) بار دیگر خبرساز شد.

اکنون از سوی وزارت راه و شهرسازی طرحی در حال تهیه شدن است که موضعی است و ذیل طرح تفصیلی شیراز قرار می‌گیرد و باید همه ضوابط آن تهیه شود و در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب برسد.

این طرح توسط سازمان مجری ساختمان‌های دولتی و عمومی از سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شود و این سازمان کارفرما است.

در این طرح، سازمان مذکور مشخص می‌کند طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) به چه شکل باید باشد.

در طرح تفصیلی بافت تاریخی هم دقیقا مشخص شده چه مکان‌هایی باید مذهبی ،مسکونی یا تفریحی و... باشد. در واقع طرح بالا دستی وجود دارد که طرح جدید سازمان مجری باید آن را به جزئیات اجرایی برساند، سپس این طرح در شورای عالی مصوب شود و ملاک عمل اجرا قرار گیرد.

نکته قابل تأمل آن که زمانِ ابلاغِ طرح تفصیلی شیراز به دلیل مشکلات طرح معابر به درازا کشید و به تازگی و در یک ماه گذشته ابلاغ شده است. از سوی دیگر تقریباً یک سوم طرح مطالعاتی سازمان مجری انجام شده است.

یکی از دلایل تأخیر تهیه این طرح وجود طرح‌های موازی همچون طرح‌های آستان حرم شاهچراغ (ع) و طرح‌های شهرداری است.

اکنون باید بزرگان همه این گروه‌ها به یک هم اندیشی برسند و جلسه‌ای در شورای عالی معماری و شهرسازی برگزار شود تا نسبت طرح سازمان مجری نسبت به طرح بالا دست مورد بررسی قرار گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید چه آثار تاریخی دیگری در فاصله تهیه طرح و اجرای آن در سکوت مدیران و مسوؤلان مختلف تخریب خواهد شد.
کد خبر 23565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =