چمدان: لیلی ماحوزی پزشک فوق تخصص غدد درون ریز و هورمون‌های مغزی با شعار «طبیب وطن بر بالین میراث کهن» اثر تاریخی تیمچه امین‌الدوله واقع در بازار کاشان را مرمت و بازسازی می‌کند.

ماحوزی تصمیم گرفت با افتتاح مطب در تیمچه امین‌الدوله از یک سو علاقه به بنای تاریخی در میان بیماران را با توجه به فضای آرام این مکان افزایش دهد و از طرفی درآمد حاصل از درمان بیماران را صرف جان فرسوده بناهای تاریخی نیاز به مرمت کند.

وی معتقد است نگاه مرمت در ترمیم بناهای تاریخی نگاهی مشابه علم پزشکی است.

[caption id="attachment_235611" align="aligncenter" width="398"]تیمچه امین‌الدوله - بناهای تاریخی کاشان تصویری قدیمی از تیمچه امین‌الدوله که  بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۴ ساخته شده است[/caption]

مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با استقبال از این طرح از برنامه‌ریزی برای مرمت تیمچه امین‌الدوله در مجموعه بازار تاریخی کاشان خبر داد و به ایرنا گفت: برنامه‌ریزی لازم برای آغاز مرمت بخشی این تیمچه تاریخی با اعتبار خیران فرهنگی به خصوص دکتر ماحوزی انجام شود.

به گزارش چمدان، تیمچه امین‌الدوله یا کاروانسرای امین‌الدوله از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در بازار کاشان واقع شده است.

این بنا در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۱۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

استاد علی مریم کاشانی طراح و معمار این بنا بوده است که آن را بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته است.

این اثر تاریخی دارای سه طبقه بنای مستحکم، مسقف و مرتفع با دهانه وسیعی است که از لحاظ عرض، طول و عظمت و شکوه و همچنین تزئینات معماری بی‌نظیر است.

تیمچه امین‌الدوله از منحصر به فردترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی کشور است که فنون معماری به کار رفته در آن به گونه‌ای است که می‌توان این بنا را یکی از بناهای شاخص هنر معماری اسلامی و ایرانی دانست.

[caption id="attachment_235612" align="aligncenter" width="517"]تیمچه امین‌الدوله - بناهای تاریخی کاشان تیمچه امین‌الدوله یا کاروانسرای امین‌الدوله از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در بازار کاشان واقع شده است[/caption]

مجموعه بازار بزرگ کاشان به شماره ۱۲۸۴ در شهریور ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
کد خبر 235584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =