انتقاد فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی از تولیت آستان شاهچراغ(ع)

چمدان: سردار امیر رحمت اللهی، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی  در نشست خبری خود  گفت:

  • 32هزار اثر ثبت‌ ملی‌ و 22 اثر ثبت جهانی در کشور ما وجود دارد. 31 یگان حفاظت با تشکیلات منسجم وظایف حفاظت از میراث‌فرهنگی را در کشور انجام می‌دهند و 253 پایگاه حفاظتی داریم که در تابعیت از یگان‌های حفاظت هستند. ضمن این‌که 245 موزه در کشور تحت حفاظت یگان هستند

  • ماموریت‌های یگان حفاظت چندوجهی است، بخش عمده این وظایف جنبه حفاظتی از آثار است، بخشی از فعالیت‌های ما جنبه امنیتی دارد چراکه جرایم علیه میراث‌فرهنگی در زمره جرایم علیه امنیت ملی تلقی می‌شود، صرف اینکه کسی اندیشه مجرمانه داشته باشد و حفاری غیرمجاز داشته باشد حتی اگر موفق هم نشود به کشف اشیای تاریخی، جرم کرده است، بخشی از ماموریت‌های ما جنبه انتظامی دارد.

  • در 11 ماه گذشته از امسال 57هزار و 692 شیء از قاچاقچیان کشف شده است، در پیگیری پرونده‌ها این اقلام کشف و ضبط شده است، در بین این آثار 23 هزار و 727 قلم اشیای اصل مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی بوده است و  26هزار و 359 اشیای بدل بوده است که با شیوه کلاهبرداری، مجرمان سعی در فروش این اشیا داشته‌اند.

  • 1378 پرونده در سال 96 مورد رسیدگی قرار گرفته است، 617 پرونده به‌دلیل احساس مسئولیت، همکاری و اقدام بموقع مردم و گزارش به یگان، به‌موقع مورد تعقیب قرار گرفته و به نتیجه رسیده است، 2423 نفر در خصوص جرایم مختلف دستگیر شدند که عمده این افراد در ارتباط با حفاری غیرمجاز دستگیر شده‌اند، 679 حفاری غیرمجاز امسال رخ داده است، کشفیات امسال نسبت به سال گذشته 38درصد رشد داشته است.

  •  متاسفانه میل مجرمان نسبت به این اقدام کاهش نیافته است و ما از رسانه‌ها می‌خواهیم در این زمینه آگاهی‌بخش کنند.

  •  205 مورد اسکورت اشیای تاریخی در سال 96 صورت گرفته است و میزان کشفیات اشیای مکشوفه اصیل 63درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

  • دوره‌های تخصصی با همکاری دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شده‌است، نیروی انتظامی در متون آموزشی دانشگاه پلیس باید اهمیت حفاظت از میراث‌فرهنگی را مورد توجه قرار گیرد، ما از این ظرفیت استفاده کردیم و 16 محور را برای اجرای پژوهش به دانشگاه پلیس اعلام کردیم.

  • اداره مشارکت‌های اجتماعی در یگان راه‌اندازی شد شعار امسال یگان مشارکت همگانی حفاظت اطمینان بخش، سرمایه اجتماعی است.

  • اگر مرّ قانون حاکم باید ما شاهد اتفاقاتی مانند اقدامات اوقاف در امام زاده عبدالله نخواهیم بود، متاسفانه ما دچار تزاحم قانون بین دستگاه‌ها هستیم، براساس قانون، تشخیص تاریخی بودن یک اثر بر عهده سازمان میراث‌فرهنگی است.

  •  این‌که تولیت آستان مقدس شاهچراغ در شیراز با ماموران یگان حفاظت همکاری نمی‌کنند باید در شورای تامین استان مطرح و پیگیری شود، ما اگر به تعداد آثار ثبتی هم از ماموران زبده استفاده کنیم باز هم افرادی وجود دارند که به این آثار ضربه بزنند.

  • تطابق منطقی بین تعداد آثار و ماموران یگان وجود ندارد، همیشه نیروی انسانی بسیار زیاد در حوزه حفاظت کافی نیست، در امر حفاظت مصمم هستیم یگان حفاظت را سازمان‌دهی کنیم و آموزش‌های لازم را ارائه کنیم، همکاران ما در استان‌ها آموزش‌های خاص ظابطان قضایی را دیده‌اند و پیگیری می‌کنیم که همه همکاران ما در کشور از حمایت قضایی بهره‌مند شوند.

  • برخورداری از تکنولوژی بسیار تاثیرگذارتر از گماردن افراد زیاد است، در چهار استان مرکز مانیتورینگ سراسری خود را راه‌اندازی کرده‌اند و آثار تاریخی را پایش می‌کنند، با مرکز مها در تهران که اتصال اکترونیکی مراکز مهم با پلیس را عهده‌دار است تفاهم‌نامه امضا کردیم و موزه ملی ایران به عنوان پایلوت تحت این شبکه قرار گرفته است.

  • توسعه کمی نیروهای انسانی مدنظر ما نیست، بلکه توسعه کیفی و توانمندسازی نیروها و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین در حوزه حفاظت مورد توجه ماست.

  • کشفیات تهران بسیار خوب بوده است، خراسان رضوی، گیلان، مازندران از جمله استان‌هایی هستند که کشفیات خوبی در آنها اتفاق افتاده است.

  • به دلیل ایجاد وحدت رویه و حفاظت اطمینان‌بخش، چک‌لیستی تهیه شده است که تمام فرماندهان یگان باید از آثار تحت پوشش بازدید کنند و این چک لیست‌ها را پر کنند و موارد را پیگیری کنند، خوشبختانه سهمیه ما از سربازان تحصیلکرده 6 برابر افزایش یافته است که اولین گروه از این سربازان اسفندماه وارد یگان شدند.

  • سازمان میراث‌فرهنگی در مورد تخریب آثار تاریخی در شیراز به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد، قانون در این زمینه کاملا مشخص است.

  • خانه لشکر‌نویس در پامنار در اختیار کلانتری بازار است، پیگیری‌هایی برای حفاظت از این خانه صورت گرفت. خانه صادق هدایت نیز علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، با ممانعت از ورود مأموران روبرو بود. یگان حفاظت میراث‌فرهنگی واکنش‌هایی را نسبت به این موضوع نشان داد که خود اقدامی بازدارنده است. منزل سپهبد امیر‌احمدی نیز بنای ثبت شده نیست اما واجد ارزش است، در نشست فرمانده‌‌هان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در 17 بهمن 96 مصوبه‌ای تصویب شد که به خانه‌های تاریخی واجد ارزش اما ثبت نشده و ثبت اضطراری آن‌ها اشاره داشت. خانه نیما نیز از طریق هماهنگی میراث‌فرهنگی و مالک قرار شد تبدیل به سفرخانه شود و از این طریق این بنا احیا  شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

  • سال 97 یکی از برنامه‌های راهبردی و مهم موضوع امنیت گردشگران است. در محیط‌های تحت پوشش به‌صورت ذاتی این وظیفه را داریم اما در سایر محیط‌ها سعی داریم با همکاری نیروی انتظامی امنیتی ضابطه‌مند را ایجاد کنیم.

  • موضوع قاچاق صنایع‌دستی برار رونق حوزه صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از راه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی را مورد پیگیری قرار دادیم و مکاتباتی با استان‌ها انجام شد. اگر قرار باشد برخی از اقلام مشابه به صورت غیر قانونی به کشور وارد شود و به فروش برسد رونق تولید افرادی که در حرفه صنایع‌دستی فعالیت دارند کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 23535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =