آذربایجان غربی ضعف زیرساخت گردشگری دارد | در استانداردهای بوم‌گردی کوتاهی شده است

چمدان: عبدالکریم حسین‌زاده درباره وضعیت زیر ساخت گردشگری استان آذربایجان غربی به چمدان گفت: استان آذربایجان غربی قبل از ایجاد زیر ساخت نیاز به آموزش دارد. این استان از نظر زيرساخت‌های كلان لازم برای رونق گردشگری ضعيف و در حوزه گردشگری كم كاری رخ داده است. پروازهای استان به نسبت آذربايجان شرقی يک ششم است در حالی كه يكی از زيرساخت‌های گردشگری دسترسی است اما دراين استان نه تنها پرواز كم است بلكه كيفيت جاده‌ها هم استاندارد نيست. بنابراين ضعف مسيرها دسترسی‌ها باعث می‌شود نتوانيم از زيرساخت‌های گردشگري استفاده كنيم.

او درباره وضعیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی این استان نیز گفت: نسبت به آموزش استانداردها و شاخص‌های بوم‌گردی كوتاهی شده است كه اين موضوع در كنار فضای سياسی و اجتماعی آذربايجان غربی سبب شده سرمايه‌گذارها از استان خارج شوند، ضمن آنكه ما مسئولان هم سرمايه‌گذاری در بخش گردشگری را جدی نگرفته‌ايم. نسبت به  ظرفيت‌های گردشگری‌ای كه داريم در حق استانمان ظلم كرديم. باید كلان به موضوع نگاه كنيم  و بپرسيم ايران با داشتن اين حجم از ظرفيت‌هاي طبيعي و تاريخي چرا از نظر گردشگری و درآمدزايی از اين طريق در رده كشورهای پايان خط است.

نماینده مردم نقده و اشنویه درباره سرمایه گذاری در حوزه گردشگری گفت: مهم‌ترين مشكل ما در راه پيشرفت استان تقابل فرهنگی است كه باعث شده مردم از هم و از مسئولان دور باشند. در شهرهای اين استان ثروتمندانی داريم كه حاضر به سرمايه‌گذاری در استان و شهر خودشان نيستند،‌ سرمايه خود را به استان مركزی می‌برند، ترک‌های آذربايجان غربي سرمايه خود را به تبريز می‌برند. بنابراين ما نه تنها جاذبه سرمايه گذاری در استان ايجاد نكرديم بلكه شاهد فرار سرمايه هم هستيم چرا كه امنيت اقتصادی در اين استان شكل نگرفته است.

او با اشاره به تاثیر مشکلات محیط زیستی در استان نیز گفت: درياچه اروميه واقعا استان ما را فلج كرد،‌ بحث گرد و غبار و محيط‌زيست ما را اذيت كرد. این معضل خشكي درياچه اروميه هم برنامه‌ريزي هاي استان آذربايجان غربي را تحت تاثير قرار داد ضمن آنكه پيش از آن هم زماني كه درياچه پرآب بود، ما از توان و ظرفيتش بهره نمی‌برديم. در تمام اين سال‌ها هيچ جشنواره مرتبط با ورزش ها و گردشگري آبي برگزار نكرديم در حالي كه در كشورهاي همسايه از چنين ظرفيتي براي جذب سرمايه و گردشگري استفاده مي‌شود. تركيه،‌ آذربايجان،‌ عراق و ارمنستان مي‌توانستند جامعه هدف ما براي جذب گردشگر در تفريحات آبي درياچه اروميه باشند اما ما اين فرصت را از دست داديم و به تركيه واگذار كرديم. تركيه براي 36 سال بنادر خود را به بخش خصوصي واگذار كرده و از درآمد آن براي توسعه پايدار استفاده مي‌كند اما ما به جاي استفاده از ظرفيت درياچه اروميه آن را خشک كرديم و سال‌هاست به تبع آن تمام برنامه‌ريزی‌های استان به هم ريخته است. نه به ظرفيت درماني درياچه توجه كرديم نه گردشگری،‌ به همين دليل اگر به دنبال يافتن دلايل توسعه نيافتگي آذربايجان غربي در زمينه گردشگري هستيم بايد توجه كنيم كه مديران اين استان توسعه يافته نيستند،‌ ذهن مديران استاني بايد اول توسعه را باور كند تا مردم هم آن را بپذيرند.
کد خبر 235266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =