چمدان: پارک پرواز همدان عمارتی به نام آمریکایی‌ها را در خود جای داده که روزگاری آمریکایی‌ها در آنجا مستقر بودند. خانه آمریکایی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم محل استقرار سربازهای آمریکایی بوده و به دست آنها بنا شده است. در واقع در جنگ جهانی دوم وقتی نیروهای متفقین در کشور ساکن شدند، آمریکایی‌ها در خوش آب‌ و هواترین نقطه همدان یعنی تپه نورمهال همدان مستقر شدند. این تپه از لحاظ استراتژیک به تمام شهر مشرف است. پس از نقل مکان آمریکایی‌ها، تعدادی انگلیسی که برای امر تجارت در همدان فعالیت داشتند، عمارت منسوب به آمریکایی‌ها را انتخاب کرده و در آنجا مستقر شدند.

عمارت نورمهال (نورمحال) یا همان خانه آمریکایی‌ها که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است پس از پیروزی انقلاب توسط دولت مصادره و به کمیته امداد واگذار شد تا صرف امور اقتصادی شود.

این بنای تاریخی به دلیل ساخت و سازها در وضعیت بسیار بدی بسر می‌برد تا جایی که رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با هشدار نسبت به کم توجهی‌ها به این بنای تاریخی گفت: نورمهال در آستانه نابودی است و مسئولان برای جلوگیری از ساخت و ساز در عرصه عمارت نورمهال باید هرچه سریع‌تر چاره اندیشی کنند. اگر اقدامی انجام نشود، ظرف چند روز آینده شاهد از سرگیری ساخت و سازها برای احداث مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) در مجاورت عمارت نورمهال خواهیم بود.

[related-post id="233837"]

شهردار همدان: میراث مخالفتی نکرد ؛ موافق هم بود

شهردار همدان نیز در واکنش به وضعیت این بنای تاریخی گفته است: اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در کمیسیون ماده ۵ برای ساخت و ساز در عرصه عمارت تاریخی نورمهال همدان مخالفت نکرده و حتی موافق صدور مجوز ساخت‌وساز در عرصه این بنای تاریخی بوده است.

او تاکید کرده است که شهرداری همدان به منظور حفاظت از عمارت تاریخی ثبت ملی شده نورمهال، ساخت‌وساز برج‌های دوقلوی همدان را متوقف کرده بود تا تکلیف این عمارت تاریخی مشخص شود اما اداره کل میراث فرهنگی همدان تاکنون اظهار نظری در این مورد نکرده است.

ساخت برج‌های دوقلو در کنار عمارت تاریخی آمریکایی‌ها 

حالا خبر رسیده است که کمیته امداد امام خمینی (ره) مجوزهای لازم برای ساخت دو برج شبیه به هم در محوطه عمارت تاریخی «نورمهال» را دریافت کرده است و این ساختمان‌ها قرار است قانونی ساخته شوند!

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان در اسفندماه ۱۳۹۷ با بیان اینکه عمارت نورمهال آنچنان قدمت تاریخی و فرهنگی ندارد و زمانی این مکان محل تجمع معتادها بوده است گفته بود: پس از اصلاح پروانه ساخت ساختمان‌های دوقلوی کمیته امداد، در نقشه جدید این ساختمان‌ها ۲۰ متر از عمارت تاریخی «نورمهال» فاصله گرفتند.

ترکمانه با بیان اینکه پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) دستوری در خصوص توقف ساخت و ساز این ساختمان‌ها صادر نکرده است گفته بود: بر اساس دستور وی ما طبق قانون عمل می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان بالاخره واکنش نشان داد

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان که مدت‌ها درباره این پروژه سکوت کرده بود گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) مجوزهای لازم برای ساخت دو برج شبیه به هم در محوطه عمارت تاریخی «نورمهال» را دریافت کرده است و این ساختمان‌ها قانونی ساخته می‌شوند.

علی مالمیر افزود: روند دریافت مجوز از میراث فرهنگی برای ساخت این برج‌ها، در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ انجام شده است و حالا کمیته امداد امام خمینی (ره) مجوز ساخت را در دست دارد.

وی اظهار داشت: شهرداری همدان نیز در سال ۱۳۹۶ پروانه ساخت این ساختمان‌ها را در فاصله چند متری عمارت تاریخی نورمهال صادر کرده است.

مالمیر با اشاره به اینکه ممکن است در طول ساخت این ساختمان‌ها به بنای تاریخی نورمهال آسیب وارد شود به ایرنا گفت: بر اساس بررسی کارشناسان، پس از ساخت این ساختمان‌ها به طور حتم نمای عمارت نورمهال دستخوش تغییر خواهد شد و منظره اطراف آن با وجود این دو ساختمان به هم می‌ریزد.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان اضافه کرد: در حال حاضر میراث فرهنگی نمی‌تواند اقدامی برای لغو مجوز کند و تنها شهرداری همدان است که می‌تواند جلوی کار را بگیرد.

[related-post id="188721"]
کد خبر 234792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =