چمدان: احمد جعفری‌نژاد فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران و مدیر ارشد آتلیه‌ معماری دیزنی‌لند در آمریکاست که پس از ۵۰ سال به ایران بازگشته است تا تجربیات خود را در اختیار جوانان ایرانی قرار دهد. او طراحی‌های مختلفی در ایران نیز انجام داده و طرح تم پارک هزار و یک شهر او به‌ عنوان یک مقصد گردشگری در حال اجراست.

احمد جعفری در سال ۱۳۳۶ وارد دانشگاه تهران هنر (گروه معماری) شد و پس از فارغ‌التحصیلی و ادامهٔ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران به آمریکا مهاجرت کرد. وی پس از گذران دورهٔ مطالعاتی در دانشگاه سالت‌لیک‌سیتی در سال ۱۹۶۶ به عنوان معمار به استخدام شرکت دیزنی در آمد. او تا سال ۲۰۰۴ به عنوان طراح معماری و مدیر هنری به شرکت دیزنی خدمت کرد.

وال اچ. یوزل، مدیر اجرایی بخش معماری شرکت دیزنی پس از اهدای نشان ۳۶ سال رویایی با شرکت دیزنی در مورد احمد جعفری گفت: همهٔ ما هنوز هم نشانه‌هایی از طرح‌های شما را در پارک‌های دیزنی سراسر دنیا می‌بینیم. خلاقیت شما به شناخت همگان از محیط‌های ساخته شده توسط دیزنی کمک کرد. تردیدی نیست که افراد انگشت‌شماری چون شما هستند که می‌توان ادعا کرد تا این اندازه مؤثر بوده‌اند.

معمار ارشد شرکت معماری فرمانفرما در طراحی فرودگاه مهرآباد و ورزشگاه آزادی، تهران، طراحی و ساخت طرح جامع ۱۰سالهٔ دیزنی‌لند امریکا، مرکز خرید بوئنا ویستا در والت دیزنی جهانی فلوریدا، سرپرست طراحی و بازرس تم توکیو دیزنی لند، معمار ارشد وسترن لند و ادونچر لند، طراحی ورودی‌ها و خیابان اصلی پارک دیزنی لند شانگهای، سرپرست و ناظر تمینگ تم پارک آبی اوشن اولین تم‌پارک آبی روباز در ایران در کیش، طراح پروژه هزار و یک شهر نخستین تم‌پارک تهران و ... از جمله پروژه‌های این معمار نامی است.

سیدمحمدمهدی حجت در ابتدای مراسم تجلیل از احمد جعفری نژاد گفت: یکی از نکته‌هایی که در کار ما معمارها مهم است نگاه‌کردن و برگرفتن مجموعه چیزهایی است که در طبیعت و جهان اطراف‌مان وجود دارد؛ این کار مهمی است. دومین کار این است آنچه را برگرفته در ذهن خود ترکیب کند و سومین ویژگی توانایی عرضه کردن چیزهایی است که گرفته و ترکیب کرده است.

وی اظهار کرد: دکتر جعفری‌نژاد در برداشتن، ترکیب کردن و عرضه کردن با قدرت بالایی اقدام کرده است. بسیاری از معمارها در یکی از این سه نکته ضعف دارند ولی جعفری‌نژاد در هر سه بعد قدرت دارند.

حجت در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «هزار و یک شهر» که استاد طراحی کرده‌اند، برای نوجوانان و جوانان مملکت عرضه شده که بسیار تأثیرگذار است. در این طرح جوهر معماری ما استنباط و اجرا شده است.

سیدمحمد بهشتی نیز در ادامه این مراسم گفت: امروزه آن‌قدر دانشگاه معماری داریم و معمار پرورش داده می‌شود که فکر کنم به اندازه کل جهان معمار داریم. اکثر این‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی ساختمان‌سازی می‌کنند ولی اندکی از آن‌ها واقعا معماری انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: قصه در معماری خیلی مهم است و معماران توقع دارند آثارشان قصه‌دار باشد. آقای جعفری‌نژاد تنها معماری است که کارش قصه‌گویی است. معماری او وظیفه‌ای قصه‌گویی است و در بین معماران ایرانی کسی را با چنین خصوصیتی نداریم. قصه‌گویی ایشان خاص و همراه با طنازی، بازی‌گوشی، شیطنت و لطافت است. قصه‌گویی او همه اقشار، نسل‌ها و به‌ویژه کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند، فانتزی در کار ایشان بسیار قدرت دارد.

بهشتی با ابراز خوشحالی از این‌که جامعه معماری ما چنین معماری را پرورش داده است، یادآور شد: کار ارزنده‌ای که آقای جعفری‌نژاد در طراحی «هزار و یک شهر» در سرزمین خودشان انجام داده جای قدردانی دارد. امیدوارم موانع برطرف شود و از نزدیک شاهد اجرای این طرح باشیم.

احمد جعفری‌نژاد نیز در این مراسم گفت: من با دستم صحبت می‌کنم و زیاد بلد نیستم با زبان صحبت کنم. تنها آرزوی من این است که بچه‌های ایران در هر جا هستند، چراغ آرزو را روشن نگه دارند تا خاموش نشود.

وی تأکید کرد: پروژه «هزار و یک شهر» باعث شد تا آرشیتکت‌های جوان ایرانی را گردهم جمع کرد و آخرین آرزوی من این است که پروژه «هزار و یک شهر» اجرا و ساخته شود.

گالری طراحی‌های احمد جعفری‌نژاد نیز در این مراسم با حضور حاضران افتتاح شد و مورد بازدید قرار گرفت.

به گزارش چمدان،پروژه هزار و یک شهر، یک مقصد گردشگری در کلاس جهانی است و از ١٠ زیر پروژه شامل اولین تم پارک ایران، بزرگ‌ترین مجتمع تجاری ایران، خیابان سرگرمی، برج‌های اداری و هتل آپارتمان، سه هتل ٣، ٤ و ٥ ستاره، پارک آبی، مرکز مطالعات اسلامی و شهر هنر تشکیل شده است.

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

احمد جعفری‌نژاد - دیزلی‌لند

عکس‌ها: فارس و ایرنا
کد خبر 234675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =