چمدان: دکتر هادی وکیلی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست گفت: محققان بر این نکته تاکید دارند که در طول تاریخ فرهنگ ایران، پوشش برای مردان و زنان ایرانی به صورت کامل مورد استفاده بوده و پدیده بی‌حجابی وارداتی است.

وی افزود: از آثار تاریخی و کتیبه‌های به جا مانده در ادوار تاریخی ایران باستان می‌توان به این نتیجه رسید که در هیچ دوره‌ای بی‌حجابی مطرح نبوده و حتی بعد از حمله مغولان به ایران، آنان نیز تحت تاثیر فرهنگ اسلام و ایران قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه پدیده بی‌حجابی از غرب نشات گرفته است اظهار داشت: در دوران معاصر و به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن روشنفکران و غربگرایان از مغرب زمین بی‌حجابی گسترش یافته است.

وی به دوران حکومت رضا شاه اشاره کرد و گفت: این شخص در ابتدای حکومتش هیچ آشنایی با فرهنگ ایران زمین نداشت و حتی نسبت به پادشاهان قاجار و همسایگان کشور نیز بی‌اطلاع بود به همین دلیل تحت تاثیر نظریات اطرافیان خود از جمله نقی زاده، فروغی و امثال آنان قرار گرفت که معتقد بودند اگر ایران قرار است توسعه پیدا کند باید از موی سر تا ناخن پا همانند غرب شود و رضا خان با استبداد و قاطعیت خود نظریات آنها را به نام خود اجرا کرد.

وکیلی افزود: برخی کشورها مانند ژاپن مدرنیسم و فرهنگ غرب را از فیلتر فرهنگی خود عبور داده و به توسعه رسیدند ولی در دوره رضا شاه و برای رسیدن به توسعه، آنها معتقد به این بودند که باید ادای غربیان را مانند طوطی تقلید کنیم.

[related-post id="200153"]
کد خبر 234456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =