کتاب آرش کماندار بلند خوانی شد

چمدان: لیلا کفاش زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم بخشی از کتاب دو جلدی «آرش کماندار»  اثر محمد هادی محدی که در آن زندگی آرش از دوران کودکی در فضایی اسطوره ای از تاریخ ایران توصیف شده را بلند خوانی کرد.

او هدف از انتخاب این کتاب را آشنایی کودکان با آرش  قهرمان کتاب که توانسته با کمک ایزد باد ، تیری از شرق به غرب ایران بندازد و مرز های این سرزمین را تعیین کند دانست و اظهار کرد: کودکان با گوش سپردن به این قبیل داستانها می توانند با قهرمانان آن ها هم ذات پنداری کرده و در آینده برای کشور خودشان کاری مفیدی انجام دهند.

کفاش زاده گفت: ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه به این رویداد اشاره کرده و معتقد است که ایرانیان این روز را برای صلحی که بین ایران و توران رخ داد جشن می گرفتند.

در ادامه این مراسم پریسا شجاعی کارشناس دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به رسم بستن دستبند تیر و باد در این روز اشاره کرد و گفت : این دست بند با هفت نخ رنگی بافته می شود .

او افزود :شخص در هنگام بستن دستبند به دست آرزو می کند و پس از نه روز یکی از نخ های آن را به باد می سپرد تا آرزویش برآورده شود .

گفتنی است ، این مراسم با بستن دستبند تیر و باد ، اجرای رسم فال کوزه ، پرتاب تیرهای کاغذی ساخته شده توسط کودکان ،برپایی نمایشگاه عروسک های بومی اروسکخانه ماه و گنج ، نمایش رودوزی های سنتی پریدوخت و ... همراه بود .
کد خبر 234296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =