چمدان: محسن شریفیان نوازنده نی انبان و سرپرست گروه لیان در حالی قرار است اجرایی در شهر کرمان داشته باشد که ساز او در بیلبوردهای تبلیغاتی این اجرا سانسور شده است.

نی انبان یکی از سازهای تاریخی ایران است که خطه جنوب کشور نواخته می‌شود. این ساز اشتراکات فرهنگی بسیاری با کشورهای دیگر دارد و جزو سازهای شناخته شده در جهان است.

نی‌انبان به دلیل فراگیری‌اش در گسترهٔ ملی در سطح کشور و جزایر خلیج‌فارس با تلاش محسن شریفیان ۲۲ مهر ۱۳۹۴ با عنوان «مهارت ساختن و نواختن نی‌انبان در گسترهٔ ملی» با شماره ۷۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شریفیان در واکنش به سانسور سازش در کرمان نوشته که مدتی در کرمان نیز مانند بوشهر اجازه اجرا نداشته است.

ویدیویی از بیلبورد سانسور را تماشا کنید:

اما آخرین خبرهای حاکی از آن است که این بنر تبلیغاتی برای اصلاح جمع آوری شده است.

یک منبع آگاه در شهرداری کرمان گفته است: پیمانکار در طراحی این بنر که متعلق به اجرای یکی از گروه‌های موسیقی محلی استان بوشهر بود، قسمتی از تصویر را اشتباهی به صورت شطرنجی حذف کرده بود که به محض اطلاع بنر مذکور جمع آوری شد.

این منبع مطلع افزود: تبلیغات این گروه پس از اصلاح و رفع اشکال مجدد در سطح شهر نصب خواهد شد.

تصویری از این بنر را در زیر ببینید:

حذف نی از بنر یک کنسرت در کرمان - حذف نی از بنر - حاشیه کنسرت شریفیان در کرمان - حذف نی

سید رضا میرحسینی سرپرست ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کرمان نیز در این زمینه واکنش نشان داده و گفته است: بنر مخدوش مرتبط با اطلاع رسانی گروه لیان توسط شرکت مجری برنامه طراحی و نصب شده و ارتباطی به حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان ندارد.

او با بیان اینکه شهرداری بلافاصله پس از کسب اطلاع، مراتب را به شرکت مجری اعلام کرد و بنر یاد شده حذف و اصلاح شد گفته است: موسیقی سنتی ریشه در تاریخ و فرهنگ پرافتخار این مرز و بوم دارد و شهرداری کرمان ترویج این گونه فاخر از موسیقی را همواره به عنوان یکی از اهداف خود در حوزه فرهنگی و اجتماعی به شمار آورده و عمیقاً به اهالی موسیقی سنتی احترام می‌گذارد.
کد خبر 234280