چمدان: مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در نشست خبری با حضور جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد گفت: از حدود 15 سال پیش که بافت تاریخی شهر یزد ثبت ملی شد، بحث ثبت جهانی آن مطرح بود. حتی آن زمان پرونده‌ای نوشته شده بود که پس از مدتی گم شد. هر بار که بحث ثبت جهانی مطرح بود، یزد یکی از کاندیداهای ثبت بود اما چون تجربه ثبت یک شهر را نداشتیم، پرونده‌های آسان‌تر برای ثبت فرستاده می‌شدند. سال 93 به طور جدی تصمیم به ثبت جهانی یزد گرفته و نوشتن پرونده آغاز شد. سال 94 پرونده به یونسکو ارسال و روال ثبت جهانی آغاز شد تا در سال 96 شهر تاریخی یزد ثبت جهانی شود.

او با اشاره به تغییرات بافت تاریخی پس از ثبت جهانی گفت: در سال 91 تعداد گردشگران خارجی شهر یزد 9 هزار و 300 نفر بود. در سال 97 این تعداد به 130 هزار نفر رسیده است. گردشگران خارجی شهر یزد بیشتر اروپایی هستند. یزد جزو مقاصد گردشگری ایران است که رتبه نخست توریست‌های آن در اختیار گردشگران عربی و آسیایی نیست. چینی‌ها تنها آسیایی‌هایی هستند که در میان 10 کشور اول بازدید کننده از یزد قرار دارند. برای این کشورها و گردشگران‌ آن‌ها هسته‌های مختلفی برای جذب گردشگر شکل گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان بزد ادامه داد: در حوزه گردشگران داخلی نیز یزد تبدیل به یک مقصد نوظهور شد و ما در اقامتگاه‌های بوم‌گردی رشد عجیبی داشتیم. پروسه ساخت هتل‌ها زمان‌بر است اما در همین مدت چند هتل به فضاهای اقامتی یزد اضافه شد و تعداد تخت‌ها از 3300 به 7500 رسید. ضمن اینکه طی سال گذشته 127 پروژه سرمایه‌گذاری افتتاح شد.

او با اشاره به رشد اقتصادی در بافت تاریخی یزد گفت: قیمت خانه در بافت تاریخی یزد رشد 1000 درصدی داشته و قیمت خانه مخروبه تاریخی از خانه نوساز بیشتر شده است. همچنین حجم سرمایه‌گذاری‌ها باعث شده که در تعداد صندلی، تخت و زیرساخت‌های گردشگری در محلات مختلف محدودیت ایجاد کنیم.

فاطمی در پاسخ به سوال چمدان درباره محدودیت‌های ایجاد شده با توجه به احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن زیست انسانی با تغییر کاربری‌های گسترده در بافت تاریخی یزد گفت: سرمایه گذاری در بافت تاریخی را محدود نخواهیم کرد اما ارزش خانه‌های بافت بالا رفته و دیگر امکان خرید آن توسط خانواده‌ها وجود ندارد. از طرفی زیست ما نیز تغییر کرده و زندگی در خانه‌های وسیع بافت تاریخی یزد با توجه به تعداد افراد خانواده‌های فعلی امکان پذیر نیست. ما براساس استانداردهای مختلف از جمله تامین پارکینگ، فاضلاب و غیره برای محلات محدودیت‌هایی در نظر گرفتیم. این محدودیت‌ها در تعداد تخت برای اقامتگاه‌ها و تعداد صندلی برای رستوران‌هاست. برنامه ما این است که خانه‌های تاریخی را به سمت اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ سوق بدیم که صاحبان آن در بنا زندگی می‌کنند و بخشی از آن نیز اقامتگاه بوم‌گردی باشد تا به این شکل سکونت هم در بافت تاریخی جریان داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به تغییر مشکلات بافت تاریخی یزد گفت: پیش از این ما نگران تخریب بافت و خانه‌های تاریخی بودیم. حالا دیگر نگرانی‌ از بابت تخریب عمدی وجود ندارد و ما در سال 97 هیچ تخریب عمدی در یزد نداشتیم. اما حالا مرمت‌ها افزایش و مداخلات گسترده و ناهاهنگ شده که ما را نگران کرده است. در سال گذشته هزار و 500 تذکر و پیگیری قضایی داشتیم که همه در حوزه مرمت و مداخلات نابجا از جمله مانند موارد ایجاد گودال باغچه یا تغییر تزیینات معماری بادگیرها بوده است.

او درباره اسکان و وضعیت اتباع افغان در بافت تاریخی شهر یزد گفت: یکی از ارزش‌های شهر یزد همواره همزیستی مردم این شهر بوده است. ما در یزد خانه‌ها، گذرها، بازارها و بناهایی داریم که به نام گرجی‌ها، عرب‌ها، تبریزی‌ها و ... است. در موضوع اتباع افغان نیز به اصل شهر برگشته‌ایم. صرف سکونت آنها در بافت تاریخی مشکلی ندارد و تاثیری در چهره یزد نخواهد گذاشت.

احمدی مدیر بافت‌های تاریخی کشور نیز گفت: زمانی افغانستانی‌ها 60 درصد ساکنین بافت تاریخی یزد را تشکیل می‌دادند که آنها نقش حفاظتی در بافت تاریخی یزد داشتند و در سال‌هایی که بافت تاریخی خالی شده بود آنها در حفظ این بافت موثر بودند.

احمدی همچنین درباره اعتبارات بافت تاریخی یزد گفت: این اعتبارات در دو بخش ابلاغی و تخصصی ارائه می‌شوند امسال شش میلیارد تومان ردیف ملی استانی به یزد اختصاص یافته که فقط 500 مییلیون تومان آن تخصیص یافت البته یونسکو نیز یک و نیم میلیون یورو بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه یزد دارد پرداخت خواهد کرد.

مدیر کل میراث یزد در ادامه نشست خبری با اشاره به مشکلات بافت تاریخی گفت: سرعت ما در پایش بافت تاریخی پایین است. همچنین مدیریت یکپارچه در بافت تاریخی همچنان ایجاد نشده است. از سوی دیگر بین مردم این توقع ایجاد شده که همه کارها باید توسط میراث و شهرداری انجام شود.

فاطمی با اشاره بخش‌های کشف نشده فرهنگ و تاریخ یزد گفت: شهر تاریخی یزد سه سطح دارد، بخشی از آن روی زمین است که امروزه مشاهده می‌کنیم، بخش از ان را می‌توان از پشت‌بام‌ها تماشا کرد و بخش زیادی از آن هنوز زیر خاک‌ها قرار دارد.

جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد نیز در این نشست گفت: در شهرداری موظف هستیم تا این میراث جهانی را حفظ کنیم و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. برآوردها نشان می دهد تا 10 سال آینده شرایط زندگی در شهر یزد بهبود می‌یابد، فقر از بین می‌رود و شرایط ایده آل برای این شهر بیش از پیش فراهم خواهد شد. طراحی و تهیه طرح برای مکان‌های خاص به منظور ایجاد مکان‌های فرهنگی، کف سازی با رعایت مقررات بافت تاریخی، حفر 70 حلقه چاه، احداث 15 سرویس بهداشتی، تملک چند پلاک برای ایجاد اماکنی برای تولید و فروش صنایع دستی و... از مهم‌ترین اقداماتی است که شهرداری یزد در بافت تاریخی یزد انجام داده است.

کد خبر 233627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =