چمدان: کتیبه چوبی سردر مدرسه علمیه و یک در دو لت چوبی منبت کتیبه‌دار امروز دوشنبه 17 تیرماه در موزه رضا عباسی رونمایی شد. این آثار پیش از این در مخزن موزه رضا عباسی بود که امروز به مناسبت روز بقاع متبرکه به نمایش گذاشته شد.

بابک بزرگ پناه خوشنویس و کارشناس نسخ خطی موزه‌ها در مورد کتیبه سر در مدرسه علمیه که به شماره 4142 در فهرست آثار منقول میراث فرهنگی ثبت شده‌ است، گفت: معمول بوده که در این سردرها آیات قرآن را دور می‌نوشتند و وسط آن را به احادیث اختصاص می‌دادند، آیاتی که انتخاب می‌شده در راستای تحصیل علم بوده است.

او ادامه داد: خط نوشته‌های روی این اثر ثلث ایرانی است و بسیار نفیس است. رد خط محقق و ریحان هم در تزئینات آن دیده‌ می‌شود.

بزرگ پناه ادامه داد: تاریخ اثر متعلق به قرن 9-8 هجری یعنی اواخر دوره سلجوقی است.

او در پاسخ به خبرنگار چمدان در مورد اینکه این سردر متعلق به کدام بنا بوده‌است، توضیح داد: مشخص نیست اما ویژگی‌های اثر نشان می‌دهد که این سردر کار استادکاران اصفهانی است.

دو در چوبی دولنگه متعلق به اواخر دوره سلجوقی هم با شماره ثبت 437  در فهرست آثار منقول جای گرفته و روی آن دعا و عبارت «به شادکامی دولت خجسته این در بر دوستان گشوده باد و بر دشمنان بسته باد» به چشم می‌خورد.

[caption id="attachment_233394" align="aligncenter" width="1000"] سردر مدرسه علمیه متعلق به دوره سلجوقی | عکاس: عارف طاهرکناره[/caption]

به گفته بزرگ پناه، بنای این در هم مشخص نیست اما این در هم اثر هنرمندان اصفهانی است که اسم آنها مشخص نیست. او افزود: شاید این هنرمندان اسم خود را به رمز بر روی نقش‌های این اثر نوشته‌ باشند که نیاز به بررسی‌ها بیشتری دارد.

[caption id="attachment_233390" align="aligncenter" width="1000"] در چوبی منبت کاری شده، متعلق به دوره سلجوقی | عکاس: عارف طاهر کناره[/caption]

آفرین امامی مدیر موزه رضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان گفت: این آثار تا نمایشگاه بعدی موزه رضا عباسی حداقل به مدت دو هفته در معرض نمایش خواهد بود.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا آثاری که در مخزن هستند، روی آنها کار کارشناسی انجام شود و به نمایش در بیاید چرا که این آثار ملی است و حق مردم است که آن را ببینند.
کد خبر 233391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =