چمدان: با اينكه در اخبار گفته شده بود نامه واگذاري اين موزه به رياست جمهوري به دست محمد خياطيان امضا شده است با اين حال، معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي در گفت‌وگو با اعتماد خبر از منتفي ‌بودن احتمالي اين واگذاري داد. با اينكه همچنان تكليف هداياي رياست‌جمهوري كه در آخرين روزهاي رياست احمدي‌نژاد از مجموعه سعدآباد خارج شدند معلوم نيست، ابهام و سردرگمي در نحوه مديريت و نگهداري از اين هدايا به چشم مي‌خورد، هدايايي كه در اصل به تمام مردم ايران تعلق دارند.

قضيه «فعلا» منتفي است

محمد خياطيان معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي گفت: «اين موضوع هنوز در مرحله كارشناسي است، اما برآيند گفت‌وگوها نشان مي‌دهد كه به احتمال زياد قضيه واگذاري منتفي است.»

او با اشاره به اينكه حفظ آثار تاريخي و مخازن اين موزه در اولويت كار قرار دارد، گفت: «مي‌خواهيم سعدآباد اصالت خود را حفظ كند.»

محمدرضا كارگر، مدير موزه‌ها و اموال منقول تاريخي نیز معتقد است قضيه واگذاري موزه هنرهاي زيبا به نهاد رياست‌جمهوري فعلا و به صورت موقت منتفي است.

با اينكه در حال حاضر توليت دو كاخ در مجموعه سعدآباد يعني كاخ فريده ديبا و كاخ ملكه‌ مادر به عهده نهاد رياست‌جمهوري است و اين نهاد براي پذيرايي ميهمانان خود از كاخ ملكه‌ مادر (معروف به ساختمان جمهور) بهره‌برداري مي‌كند، كارگر در پاسخ به اينكه چرا نهاد رياست‌جمهوري از همين فضاها براي نمايش هداياي روساي جمهوري استفاده نمي‌كند به اعتماد گفت: «اين ساختمان‌ها براي تشريفات رياست‌جمهوري مورد استفاده قرار مي‌گيرند و بنا به محدوديت فضايي امكان موزه‌شدن ندارند.»

كارگر با اشاره به اينكه هداياي رياست‌جمهوري در زمره آثار تاريخي و فرهنگي ملي قرار مي‌گيرد و كنترل، حفاظت و ثبت آنها بايد به عهده سازمان ميراث فرهنگي باشد، توضيح داد: «اگر طي توافقي سه‌جانبه ميان مركز اسناد ملي، نهاد رياست‌جمهوري و ميراث فرهنگي، حفاظت از اين آثار به دست ميراث سپرده شود، به شايسته‌ترين شكل ممكن از آنها حفاظت مي‌كنيم.»

با اين حال كارگر معتقد است همچنان در شهر تهران فرصت‌هايي مبني بر ايجاد يك مركز تشريفات براي رياست‌جمهوري كه مناسب با شان و جايگاه و منزلت جمهوري اسلامي باشد، وجود دارد.

او با اشاره به اينكه روزي اراضي عباس‌آباد يا اطراف درياچه چيتگر چنين ظرفيتي داشتند، گفت: «مكاني كه هم‌اكنون ظرفيت تبديل‌‌شدن به مركز تشريفات رياست‌جمهوري را داشته باشد، محل فعلي زندان اوين است.»

به گفته او اين محل با توجه به اينكه درست روي كوهپايه قرار دارد، هم از لحاظ دسترسي و هم امنيتي مي‌تواند با معماري درخور مكان مناسبي براي تشريفات جمهوري باشد. با توجه به اينكه در حال حاضر گاهي مجموعه سعدآباد براي پذيرايي از ميهمانان رياست‌جمهوري بسته مي‌شود، كارگر گفت: «يك مركز فرهنگي نبايد به خاطر خدمات تشريفاتي تعطيل شود.»

كار نهاد رياست‌جمهوري موزه‌داري نيست

مهدي حجت استاد دانشگاه تهران و از پايه‌گذاران سازمان ميراث فرهنگي نیز با اشاره به اينكه مجموعه فرهنگي سعدآباد علي‌القاعده بايد محل معرفي خود و فعاليت‌هاي فرهنگي كشور باشد، گفت: «اهداي هداياي رياست‌جمهوري به مجموعه سعدآباد در وضعيتي منطقي است كه قسمت معقولي در سعدآباد در اختيار موزه اشياي رييس‌جمهور قرار بگيرد نه در اختيار رياست‌جمهوري.»

او با تاكيد بر اين نكته كه متولي اموال فرهنگي كشور ميراث فرهنگي است، اظهار داشت: «اين اشيا بايد فهرست شوند و در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار بگيرند و سازمان ميراث فرهنگي اين آثار را در جايي به نمايش عموم بگذارد.»

حجت ضمن مخالفت با اختصاص دادن يك طبقه از موزه هنرهاي زيبا به هداياي رياست‌جمهوري تاكيد كرد: «نهاد رياست‌جمهوري موزه‌دار نيست و چون اين اشيا به رياست‌جمهوري تقديم شده به اين معنا نيست كه رياست‌جمهوري خود موزه‌داري كند.»

[caption id="attachment_233410" align="aligncenter" width="1024"]موزه هنرهای زیبا خبر واگذاري طبقه سوم موزه هنرهاي زيبا در مجموعه سعدآباد به نهاد رياست‌جمهوري در حالي مطرح شد كه اين موزه در حال حاضر يكي از غني‌ترين مجموعه‌هاي نقاشي كشور است و آثاري از دوره صفوي تا به امروز در اين موزه نگهداري مي‌شوند و در معرض عموم قرار دارند[/caption]

كلاف سردرگم هداياي رياست‌جمهوري

موزه‌ هنرهاي زيبا از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ محل استقرار وزارت دربار بوده و از سال ۱۳۶۱ به عنوان موزه هنرهاي زيبا، مورد بهره‌برداري و در سال 1364 به دست رهبر انقلاب كه در آن زمان رييس‌جمهور وقت بودند، رسما افتتاح شد.

اين موزه در جنوبي‌ترين نقطه مجموعه سعدآباد واقع شده و داراي سه طبقه با ۳۶۰۰ متر مربع، زيربناست و در حال حاضر بيش از هزار اثر ارزشمند نقاشي از هنرمندان ايراني و خارجي در اين موزه نگهداري مي‌شوند.

بحث درمورد انتقال هداياي رياست‌جمهوري به موزه هنرهاي زيبا در صورتي اتفاق مي‌افتد كه رهبر انقلاب هداياي دوران 8 ساله رياست‌جمهوري خود را به علاوه تعدادي از هداياي دوران رهبري خود را به موزه آستان قدس رضوي هديه كردند. اكبر هاشمي‌رفسنجاني نيز ترجيح داد در شهر زادگاه خود موزه‌اي براي هداياي دوران رياست‌جمهوري‌اش بسازد. سيد محمد خاتمي رييس‌جمهور بعدي در تاريخ سوم خرداد 1384 و در آخرين روزهاي رياست خود ساختمان موزه‌اي را در مجموعه سعدآباد افتتاح كرد كه در اين ساختمان تمام هداياي رياست‌جمهوري يكجا تجميع و نگهداري شود.

بر اساس آيين‌نامه تشكيل يادمان روساي جمهور در شوراي اسناد ملي مورخ ۲۱ خردادماه سال ۸۴ موزه يادمان روساي جمهور تحت نظر سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران تاسيس شد. اما در روزهاي پاياني دولت دهم در مرداد ماه سال 93 برخي گزارش‌ها حكايت از انتقال دو هزار و 530 قطعه از هداياي خارجي احمدي‌نژاد از مجموعه سعدآباد به محل ديگر داشت. هدايايي كه هنوز هم سرنوشت آنها مشخص نيست و اهميت تخصيص مركزي مجزا را براي نگهداري و نمايش اين هدايا پررنگ‌تر مي‌كند. هدايايي كه در اصل به تمام مردم ايران تعلق دارند و لازم است در فضايي مجزا به بازديد عموم گذاشته شوند.

به گزارش چمدان، کاخ موزه هنرهای زیبا که تابلوهای گرانبها و نفیس نقاشی را به نمایش گذارده بخشی از مجموعه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد است. این موزه دارای سه طبقه با ۳۶۰۰ متر زیر بنا است و هر روزه بسیاری از هنر دوستان را به خود جلب می‌کند.

ساختمان این عمارت مربوط به زمان رضا شاه است که ساخت آن از سال ۱۳۱۹ شروع شد و با تبعید رضا خان در سال ۱۳۲۰ به صورت نیمه کاره رها شد. از آنجا که در بنای آن سنگ‌های مرمر سیاه رنگ (از معدن ولی آباد چالوس) به کار برده شده بود به کاخ اسود معروف بوده‌ است. از حدود سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۳ تعمیراتی در این بنا انجام گرفت و در سال ۱۳۴۶ رسماً به عنوان وزارت دربار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ طبقه همکف به عنوان اداره کل موزه‌های کشور مورد استفاده قرار گرفت و از همان زمان طبقه دوم و سوم، جهت تبدیل به موزه آماده می‌شد. این بنا در سال ۱۳۶۱ با نام موزهٔ هنرهای زیبا مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در سال ۱۳۶۴ جهت بازدید عموم رسماً افتتاح شد.

این ساختمان دارای دو طبقه و هم کف می‌باشد که هر طبقه دارای یک سالن و گالری‌های متعدد است و در حال حاضر در هر سه طبقه تابلوهای بسیار زیبایی از شیوه‌ها و مکاتب گوناگون هنری ایران و جهان به نمایش درآمده‌است که بازماندهٔ هنر نقاشان ایرانی و خارجی است.
کد خبر 233374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =