چمدان: با شنیدن نام رشته‌کوه آلپ بلافاصله سریال‌های بل و سباستین، بچه‌های کوه آلپ و هایدی در ذهن متجلی می‌شود. سرزمین‌های بکر اوایل قرن بیستم و کودکانی که شادمانه در کوهستان جست‌وخیز می‌کنند.

رمان «هایدی» اثر «یوهانا اشپیری» و کارتون‌ها و انیمیشن‌های تولید شده بر آن تاثیری شگرف در گردشگری این نقطه از سوئیس داشته است. خانه‌ای که هایدی در کوهستان‌های آلپ در کنار پدربزرگش زندگی می‌کرد ساخته شده و چند موزه هایدی هم با لوازم و وسایل و مجسمه‌هایی از شخصیت‌های داستان آماده‌ بازدید گردشگران شده است.

هایدی داستان دختر بچه یتیمی است که نزد پدربزرگش در کوهستان زندگی می‌کند و تبلور روحیه نویسنده در رهایی از محدودیت‌های شهری و آزادی در طبیعت است. ‌هایدی بی‌خبر از پدربزرگش مدتی همبازی دختری توانخواه در یک خانواده ثروتمند می‌شود، در آنجا خواندن و نوشتن می‌آموزد ولی جدایی از پدربزرگش او را بیمار می‌کند و باعث می‌شود که دخترک دوباره نزد پیرمرد بازگردد تا بهبود یابد. کوهستان مکان تندرستی است و همبازی توانخواه‌ هایدی هم وقتی به دیدار او به کوهستان می‌رود توانا می‌شود و روی پا خود می‌ایستد و از صندلی چرخدار خلاص می‌شود.

[related-post id="7760"]

اگر سوار قطار شوید در مدت زمان یک ساعت می‌توانید از زوریخ به منطقه‌ای مشهور به هایدی‌لند برسید که شامل چند شهر و دهکده در اطراف کوه‌های آلپ است. این منطقه همان‌ جایی است که «یوهانا اشپیری» نویسنده‌ رمان هایدی برای استراحت دوران نقاهت بیماری‌اش انتخاب کرد و در همان دوره ایده‌ داستان هایدی به ذهنش رسید.

اگر به شهر ماینفلد در سوئیس هم سفر کنید موزه‌ای به نام «یوهانا اشپیری» پذیرای گردشگران است و در کنار آن یک فروشگاه وجود دارد که در آن می‌توانید لیوان‌هایی با تصویر هایدی، مجسمه‌ حیواناتی که در داستان بودند یا کتاب‌هایی ترجمه شده از یوهانا اشپیری به بیش از ۵۰ زبان دنیا را خریداری کنید.

[caption id="attachment_233334" align="aligncenter" width="700"]هایدی با شنیدن نام رشته‌کوه آلپ بلافاصله سریال‌های بل و سباستین، بچه‌های کوه آلپ و هایدی در ذهن متجلی می‌شود. سرزمین‌های بکر اوایل قرن بیستم و کودکانی که شادمانه در کوهستان جست‌وخیز می‌کنند | داستان هایدی نوشته یوهانا اشپیری (Johanna Spyri) تاثیر بسیاری در جذب گردشگران به لوکیشن داستان داشته است[/caption]

دویچه وله درباره زندگی یوهانا اشپیری (Johanna Spyri) می‌نویسد: او در روستای هیرزل در نزدیکی زوریخ زاده شد. پدرش پزشک و مادرش شاعر بود. ۱۵ ساله بود که او را به عمه‌اش در زوریخ سپردند تا در آنجا به مدرسه برود. سپس در یک مدرسه شبانه‌روزی زبان فرانسه و پیانو آموخت.

یوهانا اشپیری در 24 سالگی با وکیلی به نام برنارد اشپیری ازدواج کرد و نام خانوادگی او را پذیرفت و در زوریخ به زندگی ادامه داد. او در بارداری دچار افسردگی شدید شد که تا سال‌ها او را رها نکرد به ویژه اینکه تنها پسرش نیز در کودکی درگذشت.

یوهانا اشپیرییوهانا اشپیری در ۴۴ سالگی پس از درگذشت همسرش «یادداشت‌هایی بر مزار ورنای» درباره رنج‌های یک زن در زندگی مشترک را نوشت و شرایط نابسامان اجتماعی زنان را در سده ۱۹ تشریح کرد که با اقبال بسیار روبرو شد. پس از این اثر او چند کتاب دیگر برای بزرگسالان نوشت که چندان مورد توجه نبودند.

این نویسنده نخستین داستان‌ هایدی را در 52 سالگی منتشر کرد که در زمان کوتاهی به ۵۰ زبان ترجمه شد و همراه شکلات و پنیر به عتوان سوغات سوئیس مشهور شدند. از این اثر تا کنون ۲۰ ترجمه به فارسی منتشر شده است.

او می‌گفت تنها برای کودکان نمی‌‌نویسد بلکه برای دوستداران کودکان نیز می‌نویسد.

به مناسبت صدمین سالمرگ این نویسنده پرطرفدار برای بزرگداشت او در سوئیس سکه‌های ۲۰ فرانکی ضرب شد و یک تمبر پستی منتشر شد.

یوهانا اشپیری در ۷۴ سالگی در زادگاهش درگذشت.
کد خبر 233333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =